Philip

    Hej! Jag har gått ut gymnasiet och vill höja mitt meritvärde för framtida studier på högskola. Den kurs där jag har lägst betyg är Engelska 5 och den kurs jag överväger att lägga till är Engelska 7 för att således få maximala meritpoäng, då jag redan har 1,5 genom moderna språk. Först och främst: Kan man lägga till Engelska 7 hur som helst och vilken påverkan får det på övriga värden då jag passerar 2500 poäng? Och är det att rekommendera att först läsa upp Engelska 5, dels för att höja meritvärdet och dels för att fräscha upp minnet, innan jag läser Engelska 7? Tack på förhand!

    • Anna : vilka betyg har du i eng5 och eng6?
    • : D i eng 5 och C i eng6.
    • Anna :

      Du kan söka läsa eng 5, sedan 6 och sedan 7 på komvux. Jag tror du endast får plats på eng 7 men inte ens det är säkert. Med det att du har examensbevis och är behörig till eftergymnasiala utbildningar, är du lågt prioriterad på komvux som måste i första hand ge plats till de som saknar grundskolekompetens. Du har större chans få plats på eng 7 än på eng 5 och 6. Jag skulle i ditt ställe söka alla de kurserna och hålla tummarna men vara beredd på att inte kunna läsa någon av dem, tyvärr, i alla fall inte på komvux. Självstudier och prövningar är ännu en möjlig väg att gå.
      Om du skulle få A i eng 5 höjer du ditt jämförelsetal med + 0.3 och om du får A i eng 6 höjer du med + 0.2 ... så sammanlagt kan du som mest höja i de två kurserna med + 0.5 och för endast E i eng 7 skulle du få höjning på minst + 0.6, troligtvis högre du du verkar idag inte ha jämförelsetal på 20.0 (det har man om man har alla A-betyg i alla kurser i examensbeviset). Läs också mitt svar, nedan.

    • : Tack för bra svar! Mitt nuvarande jämförelsetal är 17,66 + 1,5 = 19,16 om det har någon påverkan?
    • Anna : Ditt nuvarande jämförelsetal är "nästan alla B-betyg, lite högre...". Om man har alla B-betyg blir jmf-tal exakt 17.50 - så i fall ett nytt betyg i en 100p.kurs räknas in och du får B-betyget i den nya kursen blir det i princip ingen påverkan på jmf-talet (det sänks lite-lite...) om du får A betyget i en ny 100p.kurs som ska räknas in blir höjningen av jmf-talet nästan + 0.1 (lite-lite mindre). Om du får C eller lägre i den nya 100p.kursen blir det en sänkning av ditt jämförelsetal. Vid E-betyget blir det en sänkning på lite mer än - 0.3.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philip!
    Om du t.ex har betyget E i eng 5 och skulle få A, så höjs ditt jämförelsetal med + 0.4.

    Hur stor höjning du får för godkänt betyg i eng 7 beror på vad ditt jämförelsetal (snittbetyget) ligger på idag, men minst + 0.6 lär du ju ändå få.

    Komvux brukar inte ta in på kurser i vilka man redan har godkända betyg. Så, om du har godkänt betyg i eng 5, så är risken stor att du får svar PLATSBRIST när du söker läsa eng 5.

    Om du genom självstudier (eller på andra sätt) skaffar dig bättre kunskaper i engelska, och hittar var du kan göra prövning (du får leta i hela landet) - så kommer högre betyget (om du får högre betyg på prövningen) räknas in, som mest kan du höja med + 0.4 (detta om du idag har E i eng 5 och får A).
    Om du får godkänt betyg (eller högre) i eng 7 kommer det betyget räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget och du får plussa på 1.0 som meritpoängen. Höjningen blir då mellan + 0.6 och 1.4 (beroende på vilket betyg i eng 7 du får och vilket jämförelsetal du idag har).

    Exempel:
    en elev har alla E betyg i sitt examensbevis och med det har jämförelsetal på 10.0. Hen läser eng 7 efter gymnasiet och får A. Jämförelsetal höjs med det med + 0.4 och sedan läggs även + 1.0 som meritpoängen. Med det blir den totala höjningen + 1.4 på meritvärdet.

    Exempel nr.2:
    en elv har alla A betyg i sitt examensbevis (förutom Gymnasiearbete där man ej kan få högre än E); och med det är jämförelsetalet 20.0. Hen får E i eng 7 efter gymnasiet. Med det sänks jämförelsetal med - 0.4 och blir 19.6 men så läggs + 1.0 som meritpoäng. Och den totala höjningen av meritvärdet blir + 0.6.