Sara
    Hej jag vill höja mitt meritpoäng som ligger på 13,76 och jag undrar lite hur jag ska gå tillväga. Kan jag läsa in ämnen på komvux, alltså ämnen som jag inte läst tidigare, och sedan höja mitt meritvärde? Om jag vill höja mitt till typ 17, hur mycket krävs då? Då hamnar man väl i en annan kvotgrupp med färre intagningar? Men hur många ämnen kan man sammanlagt läsa? För man kan väl inte läsa hur många som helst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    har du Examensbevis ? Har du godkända betyg i engelska7, moderna språk 3&4 och i vilka mattekurser har du godkända betyg ?

    Utan att ha svar på de frågorna Se ovan... Är det omöjligt att ge dig rätt svar.

    Det är stor skillnad i reglerna beroende på om du har examensbevis eller Studiebevis men så mycket kan jag svara att valfria kurser kommer inte påverka ditt meritvärde, utan du måste göra noggrann planering med SYV på komvux.

    mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du har examensbevis då räknas in betyg i kurser som inte finns i examensbeviset endast i två fall:

    -om de krävs för särskild behörighet

    eller

    - om de ger meritpoäng

    och alla andra kurser läser du bara för att kunna mer och kanske med det även uppnå högre resultat på högskoleprovet.

    max antal meritpoäng är 2,5 och du har 1,0 för eng7; om du söker utb som ej kräver matte 2, får du 0,5 i merit för matte 2. Det finns alltså utrymme för ännu en meritpoäng och den kan du få för t.ex moderna språk 3 och matte 3.

    Du vill höja meritvärde till ca 17. Det meritvärde får man om man har C betyg i alla kurser som ingår i examensbevis plus även har 2.0 meritpoäng.

    • : Ja jag har examensbevis. Jag har godkända betyg i engelska 7 också men inte moderna språk för det läste jag bara i ettan på gymnasiet. Jag läste endast matte 1b och 2b, inte 3b. Så där missade jag ett meritpoäng. Varför kommer inte kurser påverka?
    • Milla : Du måste för att höja jämförelsetal, få högre betyg i samma kurser som ingår i ditt examensbevis ... Skriver utökat svar nu.
    • : Okej men då behöver jag alltså göra prövningar i dem kurserna på komvux? Hur funkar det? Kostar det pengar då?
    • Milla : För närvarande kostar varje prövning 500kr men vi tror det blir höjning i avgiften.
    • : Okej! Jag har F i matte 3b. Då försvinner en kurs, 100 poäng. Kan jag ersätta den med någon annan kurs istället?
    • Milla : Om du har matte 3b i ditt examensbevis, kan inte den kursen Försvinna. Om du får EBetyg i den, får du höjning med ca 0.9 dvs ditt nya meritvärde blir ca 14.6 men om du får högre betyg i matte 3b, får du mer höjning /ex. För C får du ca 14.8 och vid A - ca 15.0/.
    Läs alla kommentarer