Utländsk gymnasiebetyg

    Hej!

    Så som jag uppfattat baserad på all information jag redan fått: Mitt omräknat betygsmedelvärde ligger på 12,39 (jag ser det också i min profil på antagning.se) och lägger till meritpoängskompensation (Mk) 0,75 som blir 13,14.

    Jag är klar med alla Svenska som andraspråk-kurserna, dvs Svenska som andraspråk 3 vilket ger mig grundläggande behörighet samt Engelska 6. Gällande Engelska 6 är jag behörig pga tidigare studier (masters program) där jag hade engelska som undervisningsspråk men jag har inget betyg. Samma gäller för Engelska 5, där jag hade blivit godkänd efter ett behörighetsgivande test.

    Fråga 1: a) Kan jag läsa Engelska 6 och Engelska 5 så att jag får betyg vilka ska räknas med i slutligt meritvärde? b) Eftersom jag är klar med både svenska som andraspråk 1 och 2, räknas de också med i slutliga meritvärde, eller hur? Alltså, de höjer ju meritvärdet i alla fall.

    Jag räknat mitt meritvärde efter komplettering baserat på formeln jag hittat på antagning.se webbsida (Meritvärde efter komplettering = (Mprel x 2500 + 1,2B) / (2500 + A) + Mk)  där jag har inkluderat alla Svenska som andraspråk-kurserna och deras betyg, och Meritvärde efter komplettering ligger nu på 13,55.

    För att höja mitt betygsmedelvärde tänker jag att läsa Engelska 7 (ifall jag ej får läsa Engelska 5 och 6) samt ett annat språk såsom Moderna Grekiska.

Jag behöver inga kompletteringar eftersom jag har särskilt behörighet till utbildningen jag är intresserad av. Det enda som jag behöver är att höja meritvärdet.

    Fråga 2: a) Eftersom jag har Grekiska 7 från mina utländska gymnasiala meriter, kommer grekiska som moderna språk att höja mitt meritvärde? b) Kan jag ta kursen “Modersmål” i grekiska istället? Ifall det finns möjlighet i min kommun. c) Som alternativ kan jag tänka mig att läsa spanska 1. Skulle nivå 1 räkna med att höja meritvärdet eller måste det vara på nivå 3, 4 eller / och 5? Enligt denna lista borde spanska 1 (Moderna Språk 1) höja mitt meritvärde. https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/kurser-som-kan-hoja-meritvardet/

    Annars är jag klar med matematik (har matematik 5 från Grekland) och de andra ämnen som ger mig särskilt behörighet.

    Till slut, en fråga till; som jag uppfattar jag konkurrerar i både urvalsgrupp BI (med meritvärde 13,14) och BII (med meritvärde 13,55), eller hur? Skriver jag HP blir det en urvalsgrupp till, fast möjligheterna att få hög betyg är inte stora.

    Tacksam för tydlighet och svar på mina frågor.

    Mvh

    • Milla : Hur högt meritvärde brukar krävas för att få studieplats på den utbildningen som du vill komma in på?
    • Milla :

      Tips! se på antagning.se/se/search?period=21&freeText=Sjuksk%C3%B6terska att SEN ANMÄLAN är öppen (i alla fall just nu morgonen 20 maj 2024) till ssk-programmen på Mittuniversitetet, i Sundsvall och Östersund. Om du är behörig kan du bli antagen direkt, typ på en gång... för att där finns det färre behöriga sökande än utbildningsplatser.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag har i en kommentar till din fråga ställde min fråga: Hur högt meritvärde brukar krävas för att få studieplats på den utbildningen som du vill komma in på? Om det är en populär utbildning du vill komma in på där meritvärde som brukar ge plats ligger högt , t.ex på över 17.0 ... så blir det nog omöjligt för dig att höja ditt meritvärde så pass mycket att du ska få en rimlig chans att komma in på utbildningen som du vill komma in på, men det finns andra sätt:
    -- du nämner själv högskoleprovet och om du gör det flera gånger gäller det högsta resultatet som du uppnår; så gör högskoleprovet så många gånger du kan!
    -- det finns också möjlighet för dig att söka till Allmänna kurser på folkhögskolorna, där du på ett läsår kan få ut Studieomdöme om grundläggande behörighet. Högsta möjliga omdöme är 4.0. Med det omdöme finns det chanser att komma in även på de mest populära utbildningar på de svenska högskolor/univetsitet. Med studieomdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Utländsk gymnasiebetyg :

      Hej Mila och tack för snabb svar!

      Utbildningen jag är intresserad av är sjuksköterska. Jag ser på UHR Antagningsstatistik att till exempel i Trollhättan ligger meritvärde på BI urvalsgrupp 13,44. Skövde och Jönköping har också relativt lågt meritvärde i BI. Tittar på vårterminen då brukar meritvärde vara lite lägre.

      Det kommer inte att bli stora städer (Gbg, Stockholm osv), det är jag medveten om, därför funderar jag på att prova höja mitt meritvärde genom att läsa kurser på Komvux och med hopp på att jag åtminstone lyckas att få plats i någon av högskola/universitet som ligger inte så lång borta från Gbg (ex. Borås, Skövde, Trollhättan osv).

    • Milla :

      Jag vill börja svara med ett tips! Se var SEN ANMÄLAN öppnar och som behörig sökande kan du bli antagen direkt. Vad jag ser nu på antagning.se/se/search?period=21&freeText=Sjuksk%C3%B6terska är att anmälan till ssk-programmen i Sundsvall och Östersund är öppen för Sen anmälan. Det kan vara värt att flytta till utbildningsorten; många gör det.
      För att det annars kan bli så att du kämpar för att höja ditt meritvärde men ändå inte kommer in på ngn ort där du vill läsa. Det kan ta lång tid men inte ge önskat resultat.
      Tänk också på följande: redan efter första terminen kan möjlighet (eventuellt) finnas att byta till en annan ort (om på den orten kommer - genom avhopp från utbildningen - befrias studieplatserna).
      ******
      Du tittar på antagningsgränserna i BI men med det höjda meritvärdet kommer du ju prövas endast i BII. i BI kan du inte höja ditt meritvärde förutom att få så höga betyg som möjligt i svenska eller svenska som andraspråk och kanske också i engelska. När man med utländsk gymnasieutbildning vill i Sverige komma in på universitetet, har de flesta sökande inte läst svenska i sina hemländer och många inte läst engelska heller, så kurserna i svenska och engelska anses i det fallet inte vara en komplettering. Så, om du idag inte har A-betygen i Svenska eller i SAS, svenska som andraspråk och i Engelska, satsa på att få upp de betygen, är det bästa rådet jag kan ge. Du har (vad jag förstår av din fråga) redan godkända betyg i de kurserna men du kan kanske göra prövningar och försöka den vägen höja betygen? Gör också högskoleprovet så många gånger du kan. Jag måste ärligt säga att jag inte är expert på frågan om att höja utländska gymnasiala betyg och vi på FRåGA SYV inte har någon sådan egen expert. SYV-ar på komvux brukar vara ganska duktiga i den frågan, för att de får den ofta och brukar ta reda på svaren och lära sig, så vänd dig gärna till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Fundera också på att söka till allmänna kurser på folkhögskolorna. På ett läsår kan du få ut omdöme; sikta på så högt omdöme som möjligt, 4.0. Du kommer genom studier på en folkhögskola lära dig ännu mer och du testar också en ny studieform, ett nytt sätt att studera, skaffar dig ännu bättre studievana och filar på din studieteknik. Jag vill också påminna om att komma in på en lång utbildning är bara första steget; det är tyvärr så att det finns många exempel på att folk hoppar av sina studier på t.ex ssk-programmet för att det blir för tufft, går för snabbt och man hänger inte med...
      Jag ser också att antagningsgränserna till ssk-programmet på LTU, Luleå tekniska universitet är ganska låga. Till HT23 var den i BI endast 11,56 och resultat från högskoleprovet och även om studieomdöme från folkhögskola är också låga så du kan också fundera på att söka till LTU och flytta dit för att gå utbildningen. Det kan vara jobbigare att pendla 1,5 timme enkel väg (det blir tre timmar om dagen och 15 timmar i veckan... räkna hur lång tid du kommer lägga på att pendla per månad och läsår!!!) än att flytta till studieorten.

    • Utländsk gymnasiebetyg :

      Tack så mycket för tipset, svaret och tiden du tog dig att svara på mitt ärende! Nu har jag också ansökt till ssk-programmen med Sen anmälan till lärosäte där jag kan bli antagen redan med mitt preliminärt meritvärde :)
      Hade kontakt med en SYV på Komvux i min kommun för några veckor sedan men jag hade fått information som inte gäller min situation, dvs utländsk gymnasiebetyg utan vad som gäller med de som har svensk gymnasiebtyg. Efter några veckor och ett antal mejl med Antagning.se samt din hjälp här började det blir lite klart för mig om vad som gäller i min situation!
      Dessutom, har jag också ansökt till en YH utbildning (Apotekstekniker) samt har skrivit urvalstestet och väntar på svar i juni. I juli blir det svar från ssk-programmet så kommer det att bli en spännande sommar :) Svårt att säga vilken utbildning skulle vara bäst, både har för- och nackdelar, t.ex. Apotekstekniker är kortare, finns i min stad / online, kankse också lättare att klara av men vet inte om jag hittar jobb på en gång såväl som det är typ begränsade, alltså möjligheter och val i arbetsmarknaden. Medan en SSK är längre utbildning, krävs mkt tid och energi för att klara utbildningen, måste flytta till en annan ort men det kommer att öppna många olika dörrar i arbetslivet. Dessutom, kan jag jobba i hela EU samt inom forskning som jag jobbat tidigare. Hur som helst, kanske nu är det dags att lita på processen och snart blir det besked och dags för att fatta beslut! :)

      Jag tackar än en gång och tacksam för ditt svar, all information och tips du gav mig :)

      MVH,
      K

    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer