Arya

    Hej, jag har har en gymnasieexamen från samhällsvetenskapliga programmet och har en merit på 19,64 (inklusive 2,5 merit). Jag vill studera på högskolan och behöver få ett merit på 21,5. Jag förstår att jag kan höja mig genom att läsa upp kurser som jag har betyg i på komvux. Jag behöver därför läsa upp 3 st C till A och 7 st B till A. Jag vill läsa upp dessa tio kurserna så fort som möjligt. Vissa kurstarter är i februari medan andra är i mars 2021, så jag förstår att jag inte kommer att läsa alla kurser under samma period. Men om vissa kurser har samma kursstart kan jag då läsa dom samtidigt? Min andra fråga är blir det svårt att läsa flera kurser samtidigt och planerar komvux ett schema för mina lektioner och prövningar? Min tredje fråga är vad händer om jag får ett lägre betyg på en kurs än det jag tidigare hade. Kan det sänka mitt meritvärde och ersätta mitt tidigare betyg på den kursen ?

    • : Har en ytterligare fråga: Hur fungerar antagning till komvux på Helsingborg. Har de tillräckligt många platser för oss som endast vill höja sina betyg för att öka chansen att komma in på högskolan. Hur stor är sannolikheten att jag blir antagen till komvux?
    • Julia :

      Vad gäller komvux i Helsingborg: var god se helsingborg.se/forskola-och-utbildning/vux

      Hur stor sannolikhet det är att bli antagen i Helsingborg till kurser i vilka man har godkända betyg, går inte att svara på. Du får söka och se vilket svar du får. Det är när ansökningsperioden är slut, som man tittar på vem som sökte och vad som söktes - och hur mycket pengar som är kvar i budgeten... Ofta svarar komvus att "man får inte söka om man redan har godkända betyg", men det är inte sant... det finns inget förbud mot att SÖKA. Däremot vet personal på komvux att ingen kommer ändå in (t.ex under de senaste 10 åren ingen fick plats på kurser i vilka hen redan har godkända betyg) och därför menar de att det är --- typ--- ingen idé att söka.. och det kan stämma, att chansen få plats är minimal/obefintlig. Men ingen kan förbjuda att göra ansökan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om man har flera betyg i samma kurs så är det Högre betyget som gäller, så det är på så sätt ingen fara att få lägre betyg om du redan har ett högre betyg.
    ang.antagning till komvux - så får komvux i varje kommun en viss summa som bestäms av politiker i kommunen; komvux är politiskstyrd organisation. Summa pengar kan variera från år till år; och komvux brukar också dela upp pengarna "per termin" så att inte alla pengar används under vårterminen, så blir det i så fall inget kvar till att ge utbildning under höstterminen.
    Summa pengar "ställs mot" de ansökningar som kommer in inom ansökningsperiod. I första hand måste sökande till grundskolekurser få plats, t.ex de som saknar svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik på grundskolenivå och det finns alltid ett antal sådana sökande i varje kommun... När alla de fick platserna, så tittar man på om det finns några pengar kvar. Om inte - då kan ingen få läsa på gymnasial nivå; om Ja- då tar man in på kurserna de som ej läst på gymnasiet förut... om det finns pengar kvar efter det, då tittar man på vilka som läst på gymnasiet "en del" men ej uppnådde examensbevis... och så vidare: nästa prioriterings "steg neråt" blir de som saknar kurser för särskild behörighet (t.ex om personen läste på ett program där hen ej kunde läsa matte 3 men nu kom på att hen vill söka till fastighetsmäklarprogrammet eller till ngn högskoleutb.inom ekonomi ... hen är inte behörig, så hen går före de som redan har godkända betyg i alla kurser som de behöver). Alltså kommer de som vill läsa för att höja sina betyg långt bak i kön... och ofta finns det då inga pengar kvar i budgeten. Så, det är extremt sällan som man kan ha sådan tur att komma in på en kurs i vilken man redan har godkänt betyg. Så brukar det se ut.
    Du får givetvis söka till komvux - till alla kurser som du behöver eller vill läsa men om du redan har godkända betyg i dem, då är chansen väldigt liten att du blir antagen. Du för söka på nytt till varje ny antagningsomgång, om du så önskar.
    Tips! se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar. Gör högskoleprovet så många ggr du kan.