Gaélle
    Hej! Jag pluggade teknikprogrammet, tog studenten nu i våras och sökte Arkitektutbildning på KTH men blev reserv och kom inte in för jag har 19,00 i mervärdet, inklusive max meritpoäng. Tyvärr fick jag inte göra arkitekt- och högskoleprovet för de var inställda pga COVID19. Arkitektur är min drömutbildning och jag försöker mitt absolut bästa och fråga hit och dit, hitta på lösningar och svar om hur jag kan nå mitt mål, you name it, men till ingen nytta.. Så om det inte går bra när jag gör arkitekt- och högskoleprovet nästa år (ifall de inte kommer ställas in) hur kan jag då höja mitt meritvärde med 2,5 poäng (till 21,55) och bli antagen nästa år? det känns lite hopplöst just nu och jag uppskattar hjälpen i förväg!
    Ps: prövningar gör en liten skillnad bara, och jag har ingen aning vilka andra kurser (som jag inte pluggat tidigare) jag kan ta, kommer räknas som behörighetskurser för arkitektutbildning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vi hoppas att det blir möjligt att göra högskoleprovet och arkitektprovet under det kommande läsåret! Vi håller tummarna för det! :)
    För övrigt
    du måste höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis och det är genom prövningar som det är en realistisk väg att gå (du får givetvis söka läsa på komvux men jag tror inte du får plats på kurserna i vilka du har godkända betyg).

    Nya kurser
    För dig med examensbevis kommer nya kurser räknas in Endast om de krävs för särskild behörighet (och jag tror du redan är behörig så finns inga nya kurser du behöver) och de kurser som "i princip" ger meritpoäng (men kanske inte för dig som redan har max i merit).
    Om vi säger att du idag har betygen i moderna språk 3 och 4 och i engelska 7 och med det har max meritpoäng, men ej har betygen i matte 4, 5 och matte specialisering så kan du genom att få högre betyg än snittet/jämförelsetalet få räkna in även de betygen, alltså i högre mattekurser. För det måste du få A eller B i kursen, för annars skulle ditt meritvärde sänkas i stället. Men det som är bra är att de nya kurser som du egentligen inte behöver kommer inte räknas in om de skulle sänka ditt meritvärde. Alltså endast höjningar kommer räknas in. Men du måste få A eller B för att det blir en höjning för dig, då du har jämförelsetal på 16.5 vilket är mellan C och B (har man alla C betyg blir jmf-tal 15.0 och vid alla B-betyg - 17.5).
    Om du t.ex inte har betyget i eng 7 eller o mod.språk 4 - kan du vid B eller A i de kurserna höja ditt jämförelsetal lite grand, höjningen blir liten, då "även den kursen räknas in men ingen annan kurs försvinner... så det läggs på...".
    Exempel:
    Om du höjer betyget i en språk eller en mattekurs i ett steg (t.ex från C till B) blir höjning för dig + 0.1
    men om du får A i en ny kurs som i princip ger meritpoäng blir höjning för dig lite mer än + 0.1 (detta p g du idag har "nästan alla B-betyg som snitt").
    Jag tycker du kan göra både och: sök var du kan göra prövningar + sök på komvux läsa kurser som i princip ger meritpoäng som du ej har i ditt examensbevis. Även om du inte höjer ditt meritvärde så får du mer kunskap, vilket kommer hjälpa dig på prövningar, och när du gör arkitektprovet och högskoleprovet (någon gång ska man kunna göra de proverna). :)