Vlora
    Kan jag höja mig på något sätt för att komma in på exempelvis lönekonsult/lönespecialist utbildning?
    Jag har behörigheten för att komma in men eftersom det är så många som söker så är det stor konkurrens. Kan jag exempelvis läsa ekonomi-redovisningsassistent på gymnasial nivå och höja mina chanser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    yrkeshögskole-antagning använder sig ofta (inte alltid, dock) av Inträdesprover (en sort skriftlig test) och poängsätter det testet; sedan brukar de bästa "ett antal" t.ex 120 stycken - resultat kallas till Intervjuer. För att bättre klara ett sådant test är det bra att kunna så mycket matematik, svenska och engelska som möjligt.

    Hur man klarar sig under intervju - beror mycket på även "dagsformen", men också på hur man är som person, på allmän kunskap man har om samhället, branschen inom vilken man söker utbildning och på vilken tidigare erfarenhet från arbete och studier man har.
    Det är alltså svårt att förbereda sig specifikt för provet och intervju, men om man läser mer matematik, svenska och engelska i första hand, men även samhällskunskap och skaffar sig så mycket arbetslivserfarenhet man kan, så gör man så mycket man kan för att "rusta upp" sig (förbereda sig) för att så sig bättre i konkurrensen om utbildningsplats.
    vänligen
    ANNA SYV