Kimia
    Om jag tar ut min gymnasieexamen från VO,med ganska höga betyg,och inte kommer då upp till 22,5 i meritvärde,kan jag då höja meritvärdet på komvux genom att komplettera mina betyg?.För att jag vill få max meritvärde alltså 22,5,för att komma in på läkarutbildningen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Ja, Kimia, man kan efter gymnasiet söka till komvux, men det finns inga garantier att man blir antagen.
    Om man vill läsa samma kurser som man redan har godkända betyg i heter det "konkurrenskomplettera" och det finns inte någon automatisk rätt att få läsa kurser för konkurrenskomplettering eller någon gymnasiekurs på komvux över huvudet taget. Varje kommun bestämmer vem de tar in på komvux med undantaget: grundskolekurser i svenska, engelska och matematik har man rätt att läsa på komvux, eftersom grundskola är obligatorisk. I samma kommun kan det vissa år vara möjligt att konkurrenskomplettera, men inte - vissa andra år. I första hand får sökande plats på komvux som inte sedan innan har godkända betyg och sedan "i mån av plats".
    De som har godkända betyg kan hänvisas till att göra Högskoleprovet för att på så sätt försöka få plats på en högskoleutbildning.
    Det är för oss på Fragasyv.se helt omöjligt att lova dig att du får konkurrenskomplettera. Det är en fråga till komvux i din kommun, där du är folkbokförd. Reglerna kan ändras tills det blir dags för dig att söka till komvux, därför är det för tidigt att fråga än.
    Du bör försöka få så höga betyg som möjligt på gymnasiet och planera för komvux först under åk3 på gymnasiet. Du får, givetvis, kontakta komvux redan nu men jag tror du får svar att det ännu är för tidigt att planera dina komvux studier.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare