Hej Mohammad,
    du undrar hur du kan höja till "20.00"  men är det Jämförelsetal eller Meritvärde på 20.00 som du har som mål?
    Jämförelsetal på 20.0 kan man endast få om man har alla A-betyg, högsta betyg i alla kurser.
    Meritvärde på 20.0 kan man ha om man har max i merit (2,5 meritpoäng) och B-betyg i alla kurser som räknas in.

    Du skriver "jag har 16,17" från mitt hemland... - i så fall får du Meritpoängskompensation /Mk/ på 1,75 och ditt meritvärde blir med det 16.17 + 1.75 = 17.92

    Det är rätt krångligt ... och det går inte att planera på det viset att "jag vill höja si och så mycket" - utan du kanske kan höja något, men kanske inte så mycket som du önskar... det är inte ngt. mål som absolut alltid går att uppnå. Info finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen.

    Mina råd till dig är:

    • Se vilka kurser som kan höja ditt meritvärde i Tabellen här >>.
    • Gör ditt bästa i alla kurser du läser och försök få så bra kunskaper och så höga betyg i alla kurser där betyg ännu inte är satta.
    • Gör högskoleprovet och helst flera gånger.
    • Kika på andra utbildningar som är lättare att komma in på.
    • Diskutera med SYV på komvux i din kommun om vilka kurser som du kan läsa eller göra prövningar i - för att försöka höja dina betyg så myckt det går.

    Vänliga sommarhälsningar
    ANNA
    P.S: Tänk på att alla mål kanske inte alltid går att uppnå, utan att man kanske kan hitta andra (mer realistiska) mål som man ändå kan vara nöjd och stolt över - att uppnå.

    • :

      det stämmer att jag kan höja mig till 20:00 jag menar 16.17+1.75=17.92 så jag kan höja mig 2.5 så 17.92+2.5=20.47 eller hur

    • Anna :

      Jag är inte helt säker på vad du menar Exakt. Mk(meritpoängskompensation) får man i stället för meritpoäng. Du kan alltså ej få några meritpoäng utöver "meritpoängskompensationen"...
      De betyg du har från utlandet kan du inte höja och tilläggskompletteringar höjer rätt lite... så man måste i så fall läsa i flera år på heltid och få A-betyg i alla kurser för att det ska bli en höjning som märks. Din bästa chans är, enligt min mening, - Högskoleprovet. Men prata gärna med SYV på din komvux.

    Daniel SYV

    Hej Mohammad,
    man kan tycka att det är orättvist att det svårt och ibland till och med omöjligt att åstadkomma en stor höjning av utländska gymnasiebetyg. Jag vill därför berätta för dig att elever som fick sina Slutbetyg från gymnasiet när de gick ut gymnasiet året 2013 och tidigare har Många bland sina betyg "gamla kurser" som upphörde helt den 30 juni 2016... och går ej höja betygen i. Har man några sådana gamla kurser med låga betyg i sitt slutbeyg - kan man i så fall inte höja speciellt mycket... det blir alltså ungefär samma situation som för personer med utländska gymnasiebetyg.
    Bara så att du och alla andra vet, så är det inte så att personer med utländska gymnasiebetyg är de som har det svårast... utan det finns många elever med svenska gymnasiebetyg som inte heller kan höja speciellt mycket - och blir också hänvisade till att göra Högskoleprovet.
    Det viktigaste för att ha en chans att komma in på "sin" högskoleutbildning är att bli BEHÖRIG, det vill säga ha godkända betyg i alla kurser som krävs.
    Sedan är det givetvis bra att ha så höga betyg som möjligt. Det är bra att göra högskoleprovet, oavsett vilka betyg du har.
    Du kan också se om det på "din utbildning" kommer att öppnas AU, alternativt urval >> - som kan finnas ibland ... Varje högskola och varje universitet bestämmer själva om de ska öppna AU och på vilka utbildningar och vid antagning till vilka terminer. Vid AU tas hänsyn även till andra saker än betyg. Ex. motivation och resultat av tester och intervjuer spelar stor roll.

    Länktips - info/alternativ-antagning-hogskola.