Elise

    Hej! Jag gick humanistisk utbildning på gymnasiet för tre år sedan med 14.8 i merit, vilket jag tycker är väldigt lågt och planerar att höja med prövningar nu i vår. Min dröm är komma in på medie och kommunikationsvetenskap (programmet) i Uppsala som kräver iallafall 18 enligt statistik. Hur många prövningar skulle du rekommendera att göra? Har väldigt många ämnen med betyget E som jag tror att jag kan höja med lite jobb. Vänligen Elise

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elise,

    om du höjer från E till A i en 100poängs-kurs som t.ex en språkkurs eller en kurs i matematik, då blir höjningen ca + 0.4. Börja med söka var du kan anmäla dig till prövningar och välj anmäla dig till några få, t.ex till två prövningar (i de kurser där du tror kunna uppnå höga betyg).
    Du borde i ditt examensbevis ha godkänt betyg i kursen Matematik 1b. Du kan göra prövning i matte 1a. och det högre betyget i matte 1a kommer räknas in (i BII) i stället för lägre betyg i matte 1b.
    Tänk också på meritpoängen/extrapoäng. Hänvisning: gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Mitt råd är att du även gör högskoleprovet.