Madeleine
    Hej! Jag vill höja min merit men har jättesvårt att studera på egen hand och få saker gjort. Är prövningar det enda sättet att höja sin merit? Eller kan man läsa andra ämnen som man inte läst innan och på så sätt höja sitt betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine!
    Jag gissar på att du fick Examensbevis när du slutade år 3 på gymnasiet och i så fall gäller följande:
    kurser som inte ingår i ditt examensbevis kommer inte räknas med, förutom "fel spår" i matte och kurser som krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng.

    Med "fel spår" i matte menas att betygen i matte 1a och 2a kommer räknas in i ditt jämförelsetal i stället för betygen i matte 1b och 2b eller 1c och 2c (och det är lättare att få högre betyg i a-spåret, så du kan försöka skaffa dig de betygen). Betyget i matte 3b får räknas in i stället för 3c.

    Meritpoängen (som utför skillnaden mellan jämförelsetal och meritvärde)
    om du inte redan har max, som är 2,5 kan du höja ditt meritvärde genom att skaffa dig fler meritpoäng. Läs gärna information på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Det är annars inte förbjudet att söka läsa kurserna på komvux även om man har godkända betyg i dem. Men det är mycket tveksamt om att kunna få plats, tyvärr, för att komvux ej har resurser för det (i alla fall som oftast).

    Ännu en väg att gå är via en allmän kurs på en folkhögskola.
    På en allmän kurs på en folkhögskola kan man i slutet av utbildningen få Omdöme om grundläggande behörighet. Och med det omdöme (om grundläggande behörighet, alltså) prövas man i BF-urvalet. Det Högsta omdöme som är möjligt att få är 4.0.
    Omdöme påvekar inte ditt meritvärde men med omdöme kommer du prövas i ännu en urvalsgrupp, och har en chans att komma in på en högskoleutbildning.