Akam

    Hej! Mitt namn är Akam och är 20 år gammal och har läst naturvetenskapsprogrammet inr. samhälle. Jag har ansökt till komvux för att läsa matte 2 igen då jag fick underkänt i det under min gymnasieperiod, dock så undrar jag om det är möjligt att höja sina redan godkända betyg? Det vill säga "konkurrenshöja" sina gymnasiebetyg. Detta eftersom jag har tänkt ansöka till antingen socionomprogrammet eller läkarprogrammet vilket ju kräver relativt högt betyg i samtliga ämnen. Har även fått underkänt i matte 3, och har inte matte 4 samt några till ämnen som krävs för läkarprogrammet. Har dessutom tänkt göra HP eventuellt. Vad är dina tips? Tacksam för snabbt svar!

    • :

      Hej Akam!

      Har du examensbevis eller studiebevis? Du har enligt skollagen möjlighet att göra prövningar i redan godkända kurser i betygshöjande syfte. Emellertid kan du också om att läsa kurserna vid komvux, men oftast kommer man inte in om man redan är godkänd. De kurser du inte har läst tidigare kan du läsa om att göra vid komvux. Tips är som sagt att göra högskoleprovet. Det är även värt att titta på det alternativa urvalet för läkarprogrammet vid KI: https://utbildning.ki.se/alternativt-urval

      MVH,
      Brendan (ej SYV)

    • Julia : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller bra svar på frågan!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Att göra högskoleprovet är bra att du planerar för. Gör HP om tillfälle ges.
    Behörighet till socionomprogrammet inkluderar godkänt betyg i matte 2. Behörighet till läkarprogrammet inkluderar matematik 4, fysik 2, kemi 2, biologi 2.
    Obehöriga kan inte tas in på svenska högskoleutbildningar. Bra att du planerar för att läsa matematik 2. Får du godkänt betyg i den kursen, sök sedan att läsa matematik 3 och efter det - matte 4. Du kan repetera matte och bedriva självstudier med hjälp av www.matteboken.se

    Du får också gärna kika på yrkespresentationerna på www.framtid.se (där finns det över 2.ooo st. presentationer av olika yrken).