Emma
    Hejsan!

    Jag läser ännu bara mitt 1:a år på Teknikprogrammet men jag funderar ständigt på vad jag vill plugga vidare till efter gymnasiet. För tillfället vill jag antingen utbilda mig till arkitekt 300 hp (traditionell arkitekt alltså. Inte inrednings eller landskap!) Eller så vill jag utbilda mig till civilekonom 240 hp!

    Jag har kollat på antagningspoängen inne på Chalmers hemsida för Arkitekturutbildningen 300 hp, och jag har även kollat antagningspoängen för Civilekonom 240 hp inne på Linköpings Universitet. ( Jag har kikat på meritvärdet för alla urvalsgrupper. BI, BIEX, BII, BF, HP. ) Det jag har kommit fram till är att mitt meritvärde bör ligga runt 20- 21 för att jag överhuvudtaget ska ha möjligheten att konkurrera om en plats.

    Jag tror dock att mitt meritvärde efter gymnasiet kommer hamna någonstans runt 15- 18... Jag vill verkligen komma in på en utav dessa utbildningar och jag tänker kämpa för det! Jag kommer troligtvis läsa till Matte 4 i 3:an (meritpoäng) Och självklart kommer jag göra ett antal högskoleprov och mitt första planerar jag att göra redan till hösten i 2:an. Jag är också medveten och påläst om arkitektprovet. (Ytterligare en chans om jag bestämmer mig för att bli arkitekt)

    * Kan jag läsa till kurser under 2-års tid på komvux efter gymnasiet för att höja mitt meritvärde?
    * Är intagningspoängen lägre eller lika höga i Norge och Danmark?
    * Tips på högskolor i Europa som uppfyller de svenska kraven.
    • : Är i exakt samma sits som dig Emma! Går 1:a året på Teknikprogrammet och vill också bli arkitekt, det har vart min dröm sedan jag var 9 år... Ligger nog också runt 15-18 i meritvärde, vilket suger. Funderat på att söka till både Chalmers, KTH, Lunds universitet och uppe i Umeå? Det ökar chanserna enormt att komma in, det är min plan... Om du vill, kan du ju maila mig och bolla lite idéer? :) ([email protected])

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Högskoleprovet kan vara den bästa lösningen och du kan börja göra HP så fort som möjligt.

    komvux brukar inte ta in på kurser i vilka man redan har godkända betyg i, men du kan göra prövningar...

    ang.andra länder, så vet jag tyvärr inte och hur svårt det blir om två år är det ingen som vet.

    antagningspoäng för Chalmers kan gå ner pga det är så svårt att få bostad i Göteborg - folk kommer att söka till Gbg i mindre utsträckning tror vi och även om man kommer in, kanske man hoppar av redan efter ett par veckor pga man ej hittar bostad, då kommer de från reserv komma in...