Kruthika
    Hej!

    Jag undrar vad det innebär att höja från snitt 14-19 eller 20. Hur många kurser kan det innebär att läsa, samt under hur lång tid ungefär? Finns det möjlighet att få bra på högskoleprovet om man inte är så jätteduktig på matte, så som jag förstått det består större delen av högskoleprovet idag av matte? Jag är jätteintresserad av Logoped- utbildningen och undrar hur jag ska gå tillväga då jag behöver höja snittet.

    Mvh Kruthika.M

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej,
    du vill höja snittet på dina gymnasiebetyg för att kunna få plats på Logopedprogrammet på högskolan.
    20.0 /Medelvärde eller Jämförelsetal/ får man om man har högsta betyg i alla kurser på gymnasiet /A-betyg eller MVG, som det hette innan 1 juli 2011/.
    Om man vill höja till 19.0 bör man ha högsta betyg i nästan alla kurser. Att höja från 14.0 till 19.0 är svårt.
    Ett problem kan vara att KomVux /Vuxenutbildningen/ har olika policy i olika kommuner: i vissa kommuner får man läsa en kurs om man sedan innan redan har ett godkänt betyg i den kursen. I andra kommuner får man läsa vissa år, när det är färre sökande till KomVux & i en del kommuner får man inte alls läsa kurser för "konkurrenskomplettering", som det heter - det är när man har godkänt betyg med vill läsa för att få högre betyg.
    Du bör fråga på KomVux i din kommun hur de ställer sig till att du vill läsa kurser för konkurrenskomplettering. Även om du får läsa - innebär det att läsa minst tre terminer på heltid & du måste även få allra högsta betyg i samtliga kurser.

    Ang.Högskoleprovet, så är det inte rent matematik utan mer "logiskt tänkande" och förmåga att uppskatta om en lösning är rimlig eller trovärdig, som testas. All nödvändig information om Högskoleprovet kan du läsa på den här sidan http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html

    Jag tycker det är bra att göra högskoleprovet (kostar 350 kr. och man får inte pengarna tillbaka om man inte kan komma till provtillfälle - inte ens om man blir sjuk och kan uppvisa läkarintyg). Resultat är gilltig i fem år och du kan göra om provet hur många ggr du vill (bästa resultat gäller).
    Det går att träna på gamla prov & det finns även kurser, som man kan gå, som förbereder till Högskoleprovet.
    Du kan givetvis både försöka läsa kurser för att konkurrenskomplettera & träna på Högskoleprovet samtidigt.

    I fall du får svar på KomVux i din kommun /där du är folkbokförd/ att du inte kan läsa, fråga efter Särskild prövning (det är självstudier med efterföljande test). Kan vara kostnadsfritt, men kan kosta också - olika kommuner gör olika. Exempel på kostnaden är 500:- per kurs.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV