Mo

    Hej, det är så att jag har gått på naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet och jag är godkänd i alla mina kurser men problemet är att jag inte har tillräckligt med poäng för att kunna söka som tandläkare även fast jag är behörig till det. De ämnena som sänker mig för tillfället är Kemi 2 och Spanska 4 och jag undrar om det är möjligt att byta ut de mot 2 extra kurser som jag funderar på att läsa i komvux. Spanska 4 ger extra merit (1.0), kommer de extra merit fortfarande räknas in i min merit om jag byter ut det, då kemi 2 och spanskan inte är obligatoriska kurser? Kommer jag fortfarande va tvungen att söka med mitt kemi 2 betyg om jag som söker till tandläkare eller räcker det bara med att jag tidigare är godkänd i kemi och kan söka med mina nya betyg i BII gruppen?

    • Mikael :

      Har du max antal meritpoäng? eftersom du nämner spanska 4, så antar jag att du har godkända betyg i spanska 3 och 4, vilket ger 1.5 (av 2.5 möjliga) meritpoäng. Har du även godkänt betyg i engelska 7 eller i matte 5? Om du inte har godkänt betyg i eng7 eller i matte 5, kan du skaffa dig betyget i en av de kurserna för att få ännu + 1.0 meritpoäng (av de 2.5 möjliga).

    • Mo : Jag har de maximala 2.5 extra meriten. Jag har läst spanska 3,4 och matte 5

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mo,
    Kemi 2 är en av kurserna som krävs för särskild behörighet till tandläkarprogrammet, därför kommer det betyget (alltså i kemi 2) alltid räknas in.

    Vad gäller spanska 4, så kommer även det betyget räknas in, pga om man får meritpoäng för en kurs, då räknas även betyget i den kursen in i personens jämförelsetal/snittbetyget.
    Annars, så gäller även följande: ingenting i examensbeviset kan ändras. Du måste höja betygen i just de kurserna som ingår i ditt examensbevis (med undantag av matematiken; för att du kan skaffa dig högre betyg i matte 1a än du hade i matte 1c och det högre betyget kommer räknas in; på samma sätt - matte 2a betyget får räknas in i stället för 2c-betyget; och på nivå 3 där a-spår inte längre finns kan du skaffa dig högre betyg i matte 3b, än du hade i 3c, så kommer det högre betyget räknas in).
    *Tips som jag kan ge:
    - gör högskoleprovet;
    - gör prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis i de kurser i vilka du har lägre betyget än A;
    - titta även på andra yrken och andra utbildningar.
    Det finns fler yrken inom tandvård än endast tandläkare. Det finns annars väldigt många yrken inom vård- och omsorg. Du kan t.ex kika på
    yrke/tandskoterska
    yrke/tandtekniker
    yrke/tandhygienist
    och på många yrken inom område Hälsa, Vård- och omsorg, exempel: yrke/apotekstekniker.

    • Mo : Hej! tack för svaret. En till fråga bara, kan man byta ut en 100p kurs som exempelvis historia mot en 50 p kurs som Psykologi 1a?
    • Mikael : I examensbeviset kan ingenting ändras. Man kan inte byta ut kurser från sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Om Psykologi1a ej ingår inom ditt examensbevis, kommer inte betyget i den kursen räknas in, över huvudet taget. Detta på grund av att kurser som inte ingår i examensbevis räknas in endast om de krävs för Särskild behörighet eller ger meritpoäng. Psykologi (gymnasiekurser) krävs ej för särskild behörighet, och de ger inte heller några meritpoäng. Därför kan betyget i Psykologi1a räknas in endast om den ingår i ditt examensbevis. Och detsamma gäller en kurs i historia. Historia kan krävas för särskild behörighet till någon högskoleutbildning och i så fall behöver man skaffa sig godkänt betyg i den kursen. Om det betyget ej ingick i examensbevis, då kommer ÄVEN DET NYA BETYGET också räknas in, då tillsammans med alla de betygen som ingår i examensbevis (ingenting byts ut).