Lina

    Hej! Jag går Sam-beteende programmet, sista året. Egentligen ville jag läsa socionom men tror jag har ändrat mig och vill nog läsa juristprogrammet. Om jag läser juristprogrammet kommer jag få 0,5 i merit av att jag läst matte 2 som inte är ett behörighetskrav för programmet, samt att jag läser engelska 7. Så då har jag 1.5 i merit - men det räcker inte. Jag kommer sammanlagt gå ut med 18-19 poäng. Jag tänkte kolla om det finns möjligheter till att jag utökar mina meritpoäng? Jag har tex läst franska 1. Kan jag inte läsa franska 2,3,4 på komvux och därifrån ta ut ett helt meritpoäng? Eller går det, trots att jag redan läst 2500 poäng? Jag vill helst inte göra högskoleprovet. Tack så mycket!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    se om komvux i den kommunen där du är folkbokförd erbjuder läsa franska 2,3 och 4. Moderna språk är på komvux inte obligatoriska kurser, så det är inte säkert att just franska erbjuds i din kommun. Om det finns möjlighet - sök till komvux. Om du får godkänt betyg i franska 3 får du + 0.5 som meritpoäng. Sedan kan du se om du kan/vill läsa franska 4 eller kanske matematik 3. För godkänt betyg i matematik 3 får du + 0.5 meritpoäng. Jag skulle tro att det är mycket större chans att på komvux läsa matte 3 än franska 2,3 och 4.  Om du inte kan läsa franska på komvux i din kommun, se om du vill/kan läsa matte 3 och 4. För godkända betyg i matematik 3 och 4 får du + 1.0 meritpoäng och ihop med matte 2 och eng 7 uppnår du i så fall max meritpoäng. Reglerna kring meritpoäng för dig som läser mot examensbevis eller redan har examensbevis finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Du kan komplettera efter gymnasiet även om du redan på gymnasiet blev behörig. Det kallas Konkurrenskomplettering. Dock är det svårt att komma in på komvux om man redan är behörig.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tack så mycket för svaret. Men jag undrar - matte är inte min starkaste sida och ifall jag tex skulle få E i båda ämnen 3 och 4 så hade väl mitt snitt sänkts, trots att jag får meritpoäng? Det är därför jag ville läsa språk 2,3,4, för då kan jag förhoppningsvis kunnat få A i alla kurserna vilket hade höjt mitt snitt samtidigt som jag får merit. Stämmer det? Eller får jag bara merit när man läser utökade kurser på komvux?
    • Mikael : Betygen i kurser som ger dig meritpoäng kommer även räknas in i ditt jämförelsetal så du bör försöka få så höga betyg du kan.
    • : Tack för svaret! Men jag tänker, är det möjligt att göra prövningar i kurserna istället? Ifall jag inte kommer in i komvux?
    • Anna : Ja, du får, när du inte längre är gymnasieelev, anmäla dig till prövningar i alla de olika städer - i hela Sverige; gäller bara att hitta var du kan anmäla dig (vilket kan bli svårt) + att skaffa sig kunskpaer på egen hand, sedan är det bara att genomföra prövningen/prövningar och få betyg/betygen. Lycka till. :)
    Läs alla kommentarer