Elev

    Hej jag finner mig just nu i lite av ett dilemma, utbildningen jag vill gå på högskolan kräver att jag har minst C i spanska 3, tyvärr nådde jag inte det utan fick D i kursen förra terminen. Finns det något sätt att höja det här betyget innan jag går ut trean genom att till exempel skriva ett prov, läsa om kursen mm.? Jag skulle föredra att kunna gå direkt från gymnasiet till högskola, och från min uppfattning behöver man vänta ett år med att söka till högskola om man läser på komvux, stämmer det?. Jag läser spanska 4 och kommer den här terminen att klara C eller till och med B eller A utifrån den informationen jag fått av min lärare, lägger sig det här betyget över spanska 3 betyget som "godkänt" för antagning? Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tobbe!
    Jag gissar på att du kanske tänker söka till HHS, Handelshögskolan i Sthlm, som är en Icke-statlig högskola. Om det stämmer och det är därför du behöver minst C i moderna språk 3 (som krävs för särskild behörighet) då kan jag inte ge dig svar om Spanska 4 med C eller högre betyg skulle "rädda dig", för att HHS är en icke-statlig högskola och kan själv bestämma hur de bedömer särskild behörighet.

    Skulle det däremot vara så att du söker till en statlig högskole- eller universitetsutbildning, t.ex vill läsa på en lärarhögskola för att bli en språklärare (där krävs det också moderna språk 3, men E-betyget räcker) och där skulle godkänt betyg i en högre kurs, spanska 4 rädda situationen, alltså enligt de reglerna som statliga lärosäten rättar sig efter så kan man påvisa behörighet genom en högre/svårare kurs i samma ämne.
    Men hur den icke-statliga HHS i Sthlm ser på saken i det fallet, får du fråga dem.
    *******
    En annan del av din fråga - om det är möjligt att höja Spanska 3-betyget innan du går ut gymnasiet... så svar jag måste ge - Troligtvis, tyvärr, Nej. Skulle du fått F, hade du rätt att göra prövning innan du går ut gymnasiet. Men vid godkänt betyg har en gymnasieelev inte rätt att göra prövning innan hen går ut gymnasiet, utan först Efter gymnasiet. Reglerna är skapade utifrån hur de statlig lärosätena bedömer behörighet, ej enligt de några få icke-statliga som har avvikande regler och gör egna bedömningar.
    Prata med SYV-en på din skola som kan ta frågan till rektorn. Jag blir glad om rektorn gör ett undantag och ger dig möjlighet att göra prövning i Spanska 3 innan du går ut gymnasiet, men jag kan inte lova dig någonting kring det.
    Vi håller tummarna!

    • Elev : Ja det är handels jag har mina ögon på och tack för svar!
    • Julia : HHS har annorlunda behörighetskrav, kräver bl.a att du ska ha viss nivå på dina betyg, ej endast att betygen är godkända. De kan också införa ngt annat, om de vill - det är ju icke-statliga. Att din gymnasieskola hjälper dig med att ge dig möjlighet att göra prövning i Spanska 3 innan du går ut har jag tyvärr små förhoppningar på (detta framförallt på grund av om du får så bör alla andra elever också få som så önskar och det blir en omöjlig arbetssituation för läraren i så fall.). Det är svårt för rektorn att säga Ja till dig och Nej till alla andra elever som önskar samma sak. De flesta andra elever kommer inte söka till HHS och behöver därför inte just för behörighet ha lägst C, men du kan ju också ändra dig och söka till andra utbildningar (i alla fall i andra och tredje hand...). Det är en ganska trolig situation att du kommer in på en annan högskole-Universitetsutbildning än just på HHS. Och då hade du den fördelen som prövning och höjning av ditt betyg gav dig (högre meritvärde) - orättvist mot andra elever i liknande situation. :(
    • Julia : Försök få så höga betyg i de återstående kurserna på gymnasiet. Se om du hittar fler intressanta för dig eftergymnasiala utbildningar än just på HHS!