Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej David, vi har inte någon expert på högre studier i Norge här på Fråga syv. Därför är det kanske bäst om du vänder dig direkt till www.samordnaopptak.no och frågar dem.
    Jag har svårt att tänka mig att Norge ej skulle accpetera/erkänna att betygen är höjda, så jag TROR det är OK att söka med upplästa betyg.

    OBS! det är i dagens Sverige rätt svårt att hitta var man kan göra prövningar.

    Vänligen

    L.

    Liselotte
    • : Är det det? :S. Jag trodde att det bara behövdes anmäla liksom :S. Jag har redan tagit och skrivet till samordna :P.
    • Anna : Om du har hittat var du kan anmäla dig till prövningar gör det i så fall och grattis! vi får allt fler frågor om var man kan anmäla sig till prövningar. I de flesta städer i Sverige kan man idag inte anmäla sig till någon prövning då anmälan för prövningar under våren stängdes ex. 30 januari... och när man ska kunna anmäla sig till prövningar som äger rum efter sommaren har ännu inte öppnat och när man frågar, får man svar att "senare under våren någon gång... och håll utskick på vår hemsida".
    • Anna : Se ex. https://www.fragasyv.se/fragor/jag-behoever-hjaelp-att-hitta-en-proevning-i-moderna-sprak-tyska-1 - fråga som kom för 2 dagar sedan ... :(
    • : Jag bor i Helsingborg, vi har 4 prövningsperioder per år.
    • : oj, klickade på enter, ville skriva mer. url finns nere. https://helsingborg.se/forskola-och-utbildning/vuxenutbildning/betyg-betygsprovning/ jag har också skrivit prövning i närliggande ort, vad jag förstår kan man skriva typ 10 per år här nere :P, iallafall i de "akademiska" ämnena. vet ej. -_-.
    • : det verkade konstigt dock att man inte kunde skriva prövning i stockholm om man inte bor där, verkade konstigt.
    • Anna : Som sagt, får du möjlighet att göra prövningar och vill göra prövningar - gör dem! och vi gratulerar dig i så fall! Vår erfarenhet är nu dock den att det blir allt svårare att hitta var man kan göra prövningar; detta pga allt fler vill göra prövningar och det är lärarbrist och att avgift på 500kr täcker inte alls de kostnader som prövningsanordnare lägger på att anordna en prövning.
    • : jaha, är det sant? jag visste inte det.
    • Mikael : Det ser lite olika ut i olika delar av Sverige, vad gäller prövningar. Men pga man får göra prövning överallt, oavsett var man är folkbokförd, så är det både bra och dåligt /beror på vilka möjligheter man sjlälv har/ - det är ju bra att man får åka till en annan kommun, men om man inte har tid och råd att åka långt? Och så kan andra personer "uppta" platser i din egen stad, som bor långt utanför din stad, men som har möjlighet att åka och göra prövning i din stad och som hinner boka in sig för dig, så får inte du sedan möjlighet - för allt blir uppbokat... så det beror alldeles på vad just varje person har för möjlighet att åka långt utanför sin egna stad. Det är ju inte gratis att åka; och det är skriftlig prövning och sedan muntlig och ofta är dem 2 tillfällena med ett par veckors mellanrum - så man får lov att åka minst 2 olika dagar... det kostar både tid och pengar.
    • : ja. det stämmer
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi sökte svar hos en sakkunnig på norska högre utbildningar och fick idag svar från "Seniorrådgiver" på
    "Samordna opptak", [email protected]

    Var god läs svaret, nedan;

     " I Norge er det full mulig å forbedre karakterene (betygen) og vi benytter alltid den beste karakteren. Hvis den sökande tar nøyaktig det samme kurset og får en bedre /höjere karakter, vil vi bruke den.

    I Norge har vi en kvote for førstegangsvitnemål. Sökande som er under 21 år kan konkurrere i den kvoten med sitt opprinnelige vitnemål. Hvis de forbedrer karakterer, vil de konkurrere i den ordinære kvote med den forbedrede (höjda) poengsummen. De kan altså konkurrere i begge kvotene med ulik poengsum.

    Du kan lese om de ulike kvotene helt nederst på denne siden: www.samordnaopptak.no/info/utenlandsk_utdanning/sverige/poengberegning/

    Vennlig hilsen

    Seniorrådgiver
    Samordna opptak".

    • : Det var det jag letade efter, verkar som det bör gå. Tack.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om vi kan hjälpa till! Tyvärr är det svårt för oss att svara på frågor om studier utanför Sverige... men vi gör vårt bästa! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : lol, ok.