Ellen
    Hej!
    Mitt mål är att komma in på psykologlinjen i lund. Jag har fullständiga gymnasiebetyg och ett meritvärde på 19.6, något som inte kommer räcka.

    Jag funderar nu på att läsa allmän kurs på folkhögskola, dels för att det är roligt men också för att förhoppningsvis få en 4a och därmed ha en chans i den urvalsgruppen, även om det oftast bara är två personer som tas in varje termin från den urvalsgruppen.

    Min fråga är dock, höjs mina chanser att hamna högt upp i folkhögskole-urvalsgruppen om jag har ganska högt meritvärde och dessutom har ganska högt på hp (Tex 1.4, som är ganska högt men inte räcker för att komma in)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen!
    I varje urvalsgrupp har man en ny chans. Om du kan, gör högskoleprovet ännu en gång. Det högsta resultat kommer att gälla. Och ju högre resultat på HP du har och ju högre meritvärde du har, desto större chans att även antas i BF-urvalet (omdöme från en folkhögskola).
    Sedan tänker jag också så här: om du läser på en allmän kurs på en folkhögskola, så fräschar du upp dina kunskaper i gymnasiala ämnen och kan då lättare få höga betyg på prövningar. Du kan därför fundera på att anmäla dig till några prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis i vilka du har lägre betyg än A och sikta på att få högsta betyget på en prövning.