August
    Jag har tagit Humanistisk gymnasieexamen där Matte2b och 3b inte var obligatoriska. Nu tänker jag läsa dessa två kurser på Komvux för att göra mig behörig till att söka högskolekurser som kräver de båda mattekurserna. Kommer mitt meritvärde höjas efter att jag läst de båda Komvuxkurserna när jag söker till högskolekurser som kräver Matte2b och 3b för grundläggande behörighet ? Hur mycket i så fall?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej August!

    Om en kurs Matematik 3 krävs för en viss eftergymnasial utbildning, så är det en kurs inom Särskild behörighet (inte Grundläggande behörighet).

    Angående höjning eller sänkning av ditt Meritvärde, så beror det på vilka betyg du får i mattekurserna (i jämförelse med de betyg du redan har). Exempel: om du har 15.0 i genomsinitt från gymnasiet, då blir det ingen ändring för dig i Meritvärde om du får betyget C i mattekurserna. Om du får lägre än C (dvs D eller E i betyg), blir det en sänkning. Om du får betyget B eller A i mattekurserna, blir det en höjning.

    Tips som kanske kan vara till hjälp: om det är Matte 3 som krävs för behörighet, behöver du inte uppvisa betyget i Matte 2, men måste inkomma med betyget i Matte 3 (b eller c). B-spår är mindre avancerad och lättare att få högre betyg i. Läs b-spår och inte c-spår är mitt råd.
    Och en annan sak: på nivå 2, finns det a-spår. Om du har möjlighet att läsa eller göra prövning i Matte 2a och inte 2b, kommer du troligtvis få lite högre betyg för att a-spår är lite lättare än b. Men du behöver över huvudet taget inte uppvisa betyget i Matte 2.

    Du kan läsa Matte 2c (avancerad spår) och det räcker med E-betyg i den kursen för att kunna gå till nästa nivå - där du kan läsa 3b. Det är betyget i 3b som kommer att räknas in i ditt Jämförelsetal.

    Genom att läsa den mer avancerade kursen på nivå 2 (kurs Matte 2c), förbereder du dig till att kunna få högre betyg i 3b-kursen.

    Rent konkret kan man t.ex. göra så här (i fall man vill ha så mycket höjning i Jämförelsetalet som det bara går):
    ansök om att läsa Matte 2c och sedan Matte 3b.
    Efter att du har fått betyg i Matte 3b, ansök om prövning i Matte 2a.
    Förväntat resultat är att du kommer att ha högre betyg från prövningen i Matte 2a än betyg från kursen 2c. Skicka sedan betyg från prövningen i Matte 2a och betyg från kursen Matte 3b (men tänk på att i fall du får lägre betyg i Matte 2 - oavsett vilken kurs du läste eller gjorde prövning i - än genomsnittet av dina gymnasiebetyg, behöver du inte skicka in det betyget över huvudet taget).

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare