Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    Betyget i en kurs du läst på komvux för Behörighet (och betyg du får genom en Prövning  även om du inte läst kursen utan bara "tentar av"/prövar) kommer räknas in. Ju högre betyg du får desto bättre. Skillnaden för matte 3c blir ca "plus-minus" 0.4
    Alltså om du får A i betyg i matte 3c, jämfört med att du skulle fått E, blir ditt jämförelsetal + cirka 0.4 högre (jämfört med om du får E i matte 3c).

    Om du däremot får Omdöme om särskild behörighet i matte 3 från en folkhögskola
    eller om du får betyget inom basåret på högskolenivå, då påverkas inte ditt jämförelsetal, då blir du bara "behörig".