Aya
    Hejsan!
    Spelar det någon roll om man får ett E eller ett A i matematik 5 när det gäller betygen. Liksom om man får E i matematik 5 kommer man få 1,5 meritpoäng och om man får ett A får man också 1,5 meritpoäng. Så min fråga är höjs snittbetyg beroende på vilket betyg man får i matematik 5 eller inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aya,

    utifrån din ålder, 19 år, så antar jag att du har examensbevis eller läser mot examensbevis (tidigare läste eleverna på gymnasiet mot ett slutbetyg, år2013 och tidigare) och det är olika regler vad gäller meritpoäng - beroende på om man har examensbevis eller slutbetyg.
    För dig med examensbevis gäller:
    betyg i kurser som du får meritpoäng för, räknas även in i ditt jämförelsetal - på så sätt påverkas ditt meritvärde av hur högt betyg du får (ju högre betyg, desto bättre). Skillnaden mellan att få E eller A i en 100p.kurs (som de flesta gymnasiekurser är, bl.a matematik 5) blir plus-minus 0.4 /cirka/. Alltså du kan få cirka + 0.4 högre meritvärde om du får A i matematik 5 (jämfört med om du får E i den kursen).
    Var god ta del av info på gymnasieGuiden.se/merit

    • :

      Hejsan Anna!

      Tack för ditt snabba svar. För att förtydliggöra det jag går sista året på gymnasiet och ska snart ta studenten. Jag hade för mig att syv på min skola sa att matematik 5 ger ett högre merit än betyget A. Därför sa hon att det spelar inte så stor roll vilken betyg man får i matematik 5 eftersom den man kommer ändå bara  få 1,5. Stämmer detta?

      För att göra det mer begripligt för mig, låt säga att man har A i alla ämnen dock E i matematik 5. Påverkar det snittbetyget?

    • Anna :

      Om du söker till högskoleutbildning som inte kräver mer matte än matematik 1, t.ex juristprogrammet eller utbildningar på konstfack eller kurser som endast kräver grundläggande behörighet, då får du max meritpoäng för matte för godkända betyg i kurserna matematik 2,3 och 4 och matte 5 betyget kommer inte ge dig meritpoäng (för att max merit för matte har du redan uppnått). Men om du söker till utbildningar som kräver - för särskild behörighet - matematik, t.ex matematik 2 eller 3 eller 4, då kan du få meritpoäng för matematik 5. Men det kommer du inte att få ändå om du redan får max i merit (totalt) som är 2,5 och som man får för engelska 7 och moderna språk 3 och 4. .. Alltså, om du inte redan har uppnått max i meirtpoäng för matte och inte max i meritpoäng totalt, då kan du få meritpoäng för matte 5. Hur många meritpoäng du får för matte 5 beror på - t.ex om din högskoleutbildning kräver för särskild behörighet matematik4, då får du 1.0 meritpoäng för matte 5, men om din högskoleutbildning kräver matte 2 eller 3, då får du 0.5 meritpoäng för matte5.  Och betyget i matte 5 kommer också räknas in i ditt jämförelsetal, därför kan höjning av meritvärdet bli både högre och lägre än just de meritpoängen du ev får för matte5.
      Det som SYV-en på din skola menade kan vara så här: du kan inte försämra ditt meritvärde även om du endast får E i matte 5 och det stämmer. Men den totala höjningen (det blir alltså alltid en höjning om meritp.för matte5 räknas in) kan bli rätt så liten, t.ex endast + 0.1. Du kan med fördel läsa (noga) info på gymnasieguiden.se/merit