Emilia
    Hej
    Jag ska söka till gymnasiet här om ca två veckor och jag har jättesvårt att bestämma mig om jag vill gå på det "estetiska programmet" med inriktningen "estetik och media" eller om jag vill gå "resturang och livsmedelsprogrammet" med inriktningen "kök och servering" för att mitt hjärta klappar både för foto/film och matlagning så jag vet inte hur jag ska tänka och mina föräldrar vill att jag ska gå ett högskoleförberedande men jag känner att jag skulle vilja gå ett yrkesförberedande program och eventuellt lägga till extra kurser som gör att jag kan söka vidare till högskolan efter gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia!

    Jag vill lägga ett gott ord för yrkesprogrammen för att det finns många fördelar i att lära sig ett yrke tidigt i livet.

    Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier. På RL är det följande kurser: Eng 6 inom programfördjupningen & svenska 2 och 3 - inom Individuellt val. Du kan själv se det i programplanen för RL.

    I programplanen (länk ovan - "blå text", klicka på den) - ser du vilka kurser som är obligatoriska och vilka som är valbara på Restaurang-och livsmedelsprogrammet.

    Jag är, alltså, för att söka RL som första alternativet till gymnasiet!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare