Karing
    Hej! Jag är född 2003 och går just nu i årskurs 2. Jag har planer på att läsa vidare på HHS (Handelshögskolan i Stockholm), men saknar moderna språk 3 - vilket är ett behörighetskrav på skolan.

    Hur ser mina möjligheter ut för att komplettera moderna språk 3, och anta skolan till höstantagningen? (Skolan har ingen vårantagning.)

    Finns det en möjlighet att jag hinner komplettera efter studenten, och direkt läser vidare? (vilket då innebär att jag antar första möjliga höstantagning.)

    Kommer jag att hinna med och komplettera, och direkt börja läsa vidare - eller kommer jag att behöva vänta tills nästa årets antagning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, gymnasiala kurser i språk är á 100poäng = studier på heltid på fem veckor. Det tar sedan minst 2 veckor att utfärda betyget, så man ska räkna med minst 2 månader... och sista kompletteringsdag inför antagning till högskola brukar ligga mellan 15 och 21 juni... Avslutning för gymnasieelever brukar ske som tidigast under sista veckan i maj, man ofta 5-10 juni eller kanske t o m 15 juni... så man kan ont om tid att ens ladda upp sitt examensbevis - man får vara snabb här! Att läsa en kurs på fem veckor + 2 v för utfärdandet av betyget - finns ingen tid för, tyvärr.
    Så mitt förslag är att du försöker läsa moderna språk 3 under årskurs 3 på gymnasiet; fråga på din skola om det är möjligt. Om inte - så tror jag att du kommer kunna läsa mod.språk på komvux, om du kommer in på komvux - under nästa läsår efter det att du går ut gymnasiet och då söker du till HHS till året därpå.
    Vänligen
    ANNA

    • Karing : Tack för ett välutvecklat och snabbt svar.
    • Karing : Hur ser möjligheten ut att studera matematik på universitetsnivå ut, i endast en termin - på inväntan av HHS året? Finns det sådana upplägg där man enbart läser en termin matematik?
    • Julia :

      Ja, det finns entermins kurser i matematik på högskolenivå, t.ex miun.se/matematik-gr-a-30-hp och uu.se/utbildning eller liu.se/utbildning/kurs/matem1

    • Karing : Hur ser strukturen ut om jag läser tyska 3 efter studenten på komvux? Går det att i direktanslutning till studenten påbörja den kursen och avsluta den på 5 veckor, eller krävs det att jag väntar på uppkommande hösttermin efter studenten för att avklara det?
    • Anna : Det beror på om komvux i din kommun erbjuder sommarkurser i mod.språk3. du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Språkkurserna kan i vissa kommuner erbjudas endast på deltid, t.ex på halvtid - då tar det 10 veckor att läsa mod.språk3 i så fall. Som sagt, olika i olika kommuner och förändras också "över tid". beror i mångt hur komvux-budget ser ut och om lärare finns som kan undervisa (det är ju lärarbrist också" tyvärr).
    Läs alla kommentarer