Mimmi
    Jag är lite förvirrad över hemsidan för Göteborgs universitet. De har skrivit att höstterminen 2019 är ansökan september-januari. Men jag trodde att när du söker i april och börjar studera i augusti, är inte det då du börjar under höstterminen?

    Det är skillnad i meriten för HT och VT, kan någon förklara vilken period som räknas som hösttermin? Den man söker under eller den man kommer in under?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,
    du kan, om du vill, skicka direkt/snabb länk till info på GU som du syftar till, men, oavsett vad som står där så är det så att Höstterminen pågår under hösten (augusti - december) och vårterminen pågår under våren (januari - juni).
    Om utbildningen Startar VT-20 är ansökningsperiod från mitten på september till mitten på oktober (alltså tiden för ansökningsperiod ligger samtidigt som Höstterminen pågår) - Under hösten 2019 söker man till start på utbildningar som ligger under nästkommande vår.
    vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det förklarade saken! Blev så rädd att det var tvärtom! Tack för förklaringen :)
    • : https://utbildning.gu.se/studentliv/terminstider , Här är länken jag syftade på förresten! Allra överst stod det tider som förvirrade mig.
    • Anna : på länken du skickade står det överst att det är Datumen för när terminer startar- och slutar. Det är alltså inte datumen ang. ansökan till de terminerna, utan datumen när den aktuella terminen pågår.