Anonym

    Hej, jag pluggade tre ämnen på komvux förra terminen, gick ut med tre F från gymnasiet och efter komvux så blev de till ett A, ett B och ett E. Mina resterande betyg är lite gott och blandat, mestadels B och C. Jag påbörjade matte 3bc denna terminen på distans eftersom jag studerar även på universitet under tiden tills jag är behörig till det jag vill läsa till i framtiden (arkitekt). Men, jag har upptäckt att det inte går bra för mig och att det påverkar mina studier på universitet. Försämrar det mina framtida möjligheter till att läsa matte 3bc på komvux t.ex nästa termnin fast på plats, om jag nu hoppar av?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux kan "spärra" vissa sökande under viss tid, t.ex under ett år efter avhopp - om komvux anser att avhopp inte var "befogat"; saken är den att komvux lagt pengar på att köpa utbildningsplats för dig - det är inte gratis för komvux (det är gratis för dig men inte för samhället: lärare ska ha lön, administration kostar kring varje utbildningsplats mm). Du har alltid rätt att söka till komvux, men du kan få avslag. Om du nästa gång söker blir du troligtvis lägre prioriterad men pengarna i budgeten kan ändå räcka även för din utbildningsplats (dock kan det inte garanteras).  Eftersom det är endast grundskola som i Sverige är obligatorisk, kan inte gymnasiestudier garanteras, över huvudet taget.
    Jag vill ge dig tips på att du kan försöka ändra studier i matematik-kursen på komvux till lägre studietakt (det lägsta, långsammaste, man får läsa på komvux-kurser brukar vara 25% av studietakt; i den takten läser man en matte-kurs på 20 veckor). Kontakta komvux i din kommun och fråga om den möjligheten.