Ronya
    Hej!
    Jag går på gymnasiet och går handel-lärling, tredje och sista året. jag trivs jätte bra och sådär.
    Men det är så att man har ett individuellt val, jag har teckenspråk och jag har gått där några veckor och insett att jag inte tycker det är kul och vill inte gå där längre. Jag vill hoppa av den kursen och fokusera på de viktiga kurserna som finns inom handels-programmet. Är det okej att hoppa av en kurs inom individuellt val? Jag vill inte läsa vidare efter gymnasiet, utan jag vill börja jobba. Så det här med "poäng" för att komma in på universitetet bryr jag mig inte om.
    Jag tänker på om det kan skapa problem om jag hoppar av den kursen?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ronya,
    det är mycket bra att du ställer frågan om att hoppa av en kurs på gymnasiet INNAN du har hoppat av.
    Det är nämligen så här: för att ha rätt till Studiehjälp, måste gymnasieelever läsa på HELTID. Om du hoppar av en kurs, kommer du inte att läsa på heltid och med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN.
    Ett annat "problem" blir att om du inte får betyg i kurser á minst 2500 poäng, uppfyller du inte krav för Gymnasieexamen och får ett Studieintyg /en förteckning över kurser med tillhörande betyg/ - då har du inte "gymnasiekompetens" i formell mening.
    Ett konkret exempel på varför det kan vara nackdel för dig att inte få ut Gymnasieexamen är att i fall du inte får jobb efter gymnasiet och vill söka hjälp på Arbetsförmedlingen, kommer du att få en ca tredjedel av ersättningen - jämfört med dem, som har fått Gymnasieexamen /så som reglerna ser ut just nu i alla fall/.
    Det har, alltså, ekonomiska konsekvenser att hoppa av gymnasiekurser.
    Jag ser att du är 17 år och inte är myndig. Du bör därför även prata med dina vårdnadshavare innan du tar beslutet att hoppa av en kurs.

    Mitt råd är att du funderar lite till, pratar med dina föräldrar, frågar SYV på skolan om det finns möjlighet att byta till en annan kurs - så att du fortfarande läser på heltid (i fall Studiehjälp och Gymnasieexamen är viktiga för dig). Det kan vara bättre att fortsätta med kursen - i fall du inte kan byta till en annan kurs - och även om du får F betyg, kanske du får ut Gymnasieexamen /i fall du inte har för många andra F-betyg, man kan ha max 250 p. icke-godkända kurser men inte i vilka kurser som helst/.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig att fatta ett bra beslut, som du blir nöjd med!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV
    • : Okej tack för svaret! Det kändes inte alls bra, att en liten kurs får mig att vilja hoppa av hela skolan och om jag hoppar av den kursen så går allt åt helvete. Sen svårt med ekonomin då jag lever i en pengakris så det gör det inte heller lättare. Det finns mycket jag kan klaga på som har med skolan att göra och dess regler. Det heter individuellt val, då tycker jag att man individuellt ska få välja själv om man ens vill lägga till en kurs och nu för att man inte vill läsa den kursen så blir allt snett. Förstår det är så reglerna är, men ja vad ska man göra.. då får allt gå åt helvete. Det är tillräckligt att kämpa för att ens ta sig till skolan när skolan är det värsta stället man vet och att inte få hoppa av en kurs blir så löjligt. Men jag ska inte klaga och jiddra mer här. tack återigen för svaret iallafall, fast att det inte var det jag ville läsa.
    • Mikael : Jag skriver ett nytt svar till dig nu, kommer inom kort!
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ronya,
    jag förstår att du fick ett svar från oss som inte glädjer dig.
    Det är, dock, bra, tycker vi, att känna till reglerna - så att man inte blir förvånad sen.

    Ang. "kämpigt med ekonomi" - undrar om du kan få Lärlingskontrakt och med det Lärlingsersättning, som är 1000 kr. extra i månaden (förutom Studiehjälpen). Om du inte redan har det, så bör du definitivt undersöka saken. Man blir inte rik på Studiehjälpen + Lärlingsersättningen = 2050 kr./månaden.
    Sök extrajobb, t.ex. i butiker - på kvällstid och på helgerna. Inför jul-handel är det många handlare som tar in extra personal och det är inte för tidigt att söka "jul-jobb" redan nu.

    Ang. Individuellt val - så är det skillnad från UTÖKADE KURSER - där man får välja om man vill LÄGGA TILL en utökad kurs eller ej (man måste Ansöka om att få lägga till en extra kurs). Individuellt val, 200 p. ingår inom 2500 poäng som krävs för att ta ut Gymnasieexamen, dvs valet ligger inte i ATT LÄSA KURSER utan enbart i VILKA KURSER man får läsa: man väljer, alltså, INNEHÅLLET i de 200 poängen men alla gymnasieelever har kravet på sig att läsa 2500 poäng under tre år på gymnasiet.

    Jag förstår att det känns motigt att ta sig till skolan när du inte är så högt motiverad just nu. Men det kan också vara en nyttig erfarenhet: att ta sig igenom svårigheterna. Gymnasiet skall förbereda till det vuxna livet och i det är det, tyvärr, så att inte varje dag som man "skuttar glatt" på väg till jobbet. Vissa dagar vill man inte stiga ur sängen, men man gör det i alla fall för att man måste. Man går igenom olika perioder och ibland mår man bättre och ibland, tyvärr, sämre. Jag känner inte en enda människa som är pigg och glad precis vareviga dag.

    Min förhoppning är att du finner styrka och motivation att fortsätta din gymnasieutbildning. Du kommer senare att vara mycket glad om du gör det. När du får studentmössa på huvudet, kommer du att titta tillbaka på den svåra perioden som du går igenom just nu och vara STOLT över dig själv - att du trots svårigheterna, tog dig igenom och avslutade din gymnasieutbildning. Gymnasieexamen tar du "för livet" - och det är en sort "stämpel" som försäkrar om "kvalité" i en anställd: som tog sig igenom tre år på gymnasiet, inte hoppade av, inte gav upp - utan fortsatt framåt, trots...

    Undersök möjlighet att byta till en annan kurs - men så att du fortfarande uppfyller kraven för Gymnasieexamen - är mitt råd.
    Prata med läraren - speciellt om du har förslag på hur den "hemska" kursen kan bli bättre. Det är möjligt att läraren kan förändra sin undervisning så att det blir roligare att läsa. I så fall har du gjort ngt. bra även för andra elever. Det är möjligt att andra i klassen tycker som du, men ej vågar säga ngt.

    Jag avråder dig från att hoppa av gymnasiet. Jag hoppas du även kan uppfylla kraven för Gymansieexamen, men i det valet - "mellan pest och kolera" - så är det givetvis bättre att läsa en del av kurserna /om alternativet är att inte gå i skolan alls/. Tyvärr så har du då inte rätt till Studiehjälp från CSN.
    Bästa hälsningar & med stora förhoppningar om att du stannar i skolan!
    Mikael SYV