Jenny
    Hejsan!
    Jag går sista året på gymnasiet och känner att jag skulle vilja hoppa av ett av mina tillvalsämnen... Jag har läst Ensemble i 1 år, och har den här terminen kvar, men känner att jag hellre skulle lägga tiden på andra studier. Efter att ha avklarat mina studier så kommer jag att ha 2700poäng (alltså inkl. Ensemblen, som är på 100p...)

    Min fråga är, ifall jag väljer att hoppa av ensemblen, kommer det att stå på min examen? Kan jag komma att bli "mindre eftertraktad" på arbetsmarknaden på grund av att jag har ett sträck i betygen? Eller skulle ett F vara "bättre"? Inte för att jag tror att jag får det, men ...

    Alltså; vore det ett dåligt val att hoppa av en tillvalskurs efter att ha påbörjat den, även om man har tillräckligt med poäng?
    Tack på förhand! :-)
    Jenny

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny!

    Du skriver inte vilket program du går. Jag gissar på att du går på Estetiska programmet. Om det stämmer - se i Programplanen för ES - om du läser eller har läst 500 poäng ur listan på de kurser som får läsas som programfördjupande på Estetiska programmet, bortsett från Ensenble-kursen, som du nu vill hoppa av.

    Totalt antal poäng är "en sak". En annan är att man bör följa "programstrukturen" dvs man får ej ha vilka som helst kurser som programfördjupande, utan bara de som får läsas på just det programmet.

    Om du även utan Ensemble-kursen kommer att ha "ätt programstruktur" och uppfyller kraven för gymnasieexamen - då kommer vi till nästa frågan: vilka kurser som i din Studieplan är markerade med "U", utökade. Om just den kursen, som du vill hoppa av är markerad som "U" - är det bättre för betyg i den kursen kommer ändå inte räknas in i ditt jämförelsetal. Om det är andra 200 poäng (inte Ensemble) som kommer att vara U-kurser, då kommer F i "ensemble"-kursen räknas in i ditt jämförelsetal.

    Vilka kurser man läser som U-kurser, bör bestämmas på förhand, dvs innan påbörjar läsa de kurserna. Det finns också en regel som säger att alla påbörjade gymnasiala kurser bör betygsättas och tas med i det dokumentet som eleven får när hen slutar på gymnasiet.

    Jag råder dig därför söka upp SYV på din skola och diskutera saken med Syv-en.

    Att man läser mer än 2500 poäng är ett undantag. Man ska inte behöva läsa mer än heltid, om man inte vill, - det är å ena sidan. Men å andra sidan så finns det regler (som jag beskrev ovan) - och de två saker krockar med varandra. Därför råder jag dig diskutera med SYV på din skola och försöka göra ändring i din Studieplan, så att du vet hur ditt Examensbevis kommer att se ut.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA