Anntin

    Hej, Kan man hoppa av från Civ. Datateknik till datateknik som är 3 år istället? Vi i Civ läser matte, fysik och data, medan Datateknik läser bara data och en kurs till (hålla tal). En kompis sa att det är väldigt lugnt och "hålla tal" kursen är väldigt lugn också, så jag undrar om man kan hoppa av från Civ utbildningen? Den är väldigt tuff och har väldigt högt tempo. Eftersom vi har samma kurs (förutom tal-kursen eller vad det är), är det då möjligt? Eller måste jag vänta ett helt år? Tack på förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    den frågan måste du ställa till studievägledare på din institution.
    ***
    Jag skulle råda dig att testa vara "studerande för en dag" på den utbildningen som du vill byta till... Vad en person tycker är "lugnt tempo" kan en annan person tycka är hektiskt. vi är alla olika och tycker olika och "lungt tempo" är värderingsbegrepp, det är mycket subjektivt.
    Du kan alltså börja från 2 olika håll: fråga studievägledare på din institution om det går att byta som du önskar; och om det är möjligt, försök få så bra uppfattning om den nya utbildningen som möjligt, innan du byter.

    Å andra sidan, kan du testa gå på den nya utbildningen i alla fall en dag (som Studiebesök...) och om du sedan tycker att du vill byta, då frågar du studievägledaren om det finns en sådan möjlighet.
    En aspekt i detta är: finns det Ledig plats på den utbildningen som du vill byta till?
    vänligen
    L.

    Liselotte