Hej Felix!
    utbildningar inom samhällsbyggande/samhällsplanering på högskolenivå kan kräva godkänt betyg i fysik2, t.ex om det är Civilingenjörsprogrammet - se exempel på kth.se/utbildning/civilingenjor/samhallsbyggnad eller om det är Högskoleingenjörsprogrammet - se exempel på chalmers.se/Samhallsbyggnadsteknik

    Det finns dock många olika högskoleutbildningar inom Samhällsbyggnad/samhällsplanering och det går att hitta utbildningar inom det område som inte kräver fysik2; se exempel: hv.se/utbildning/program/lantmatarprogrammet---samhallsbyggnad-och-samhallsplanering