Lukas

    Hej, jag är 19 år gammal och behöver lite råd. Går andra året på gymnasiet och har tänkt att hoppa av pga jag jobbar just nu och helst vill jag spendera mer tid på det. Min fråga är, om jag skulle hoppa av vilka alternativ finns det för mig om jag vill studera på distans med tanke att bli högskolebehörig. Undrar också hur snabbt jag kan klara 2 år på distans? Är det möjligt på ett år eller mindre? Kommer jag behålla mina betyg som jag fick på årskurs 1? Tack på förhand

    • Mikael : Vilken utbildning: program och inriktning går du?
    • : El- och energiprogrammet, datorteknik inriktning. Det spelar ingen roll vad jag läser på distans men helst det som har att göra med datorteknik så som programmering osv. Min mål är att bli högskolebehörig, tack för din svar ska läsa din andra inlägg strax.
    • Mikael : Yrkesprogram (alltså även EE) erbjuds i Sverige inte på distans. Så du kan inte söka EE på korrespondensgymnasiet. I yrkesprogram, som bl.a EE, ingår minst 15 veckors praktik, som man utför på en arbetsplats... det går alltså tyvärr ej läsa ett yrkesprogram på distans.
    • : Är komvux på distans ett möjligt alternativ? vilka ämnen skulle jag behöva läsa för att bli högskolebehörig? Antar att det är egen takt också, alltså beror på hur mycket tid jag lägger på mina studier?
    • Mikael : Om du är född år 2000, då kan du börja läsa på komvux tidigast 1 juli 2020 eller tidigare om du tar ut examensbevis eller studiebevis från gymnasiet, men för det måste du genomföra 3-årig utbilnding... Vad komvux i just din kommun kan erbjuda, vet vi inte. Fråga på komvux i din kommun.
    • Mikael : ang. studietakt så kan det på komvux, om man har tur, finnas Flex-distans... men annars så bestämmer man på förhand att man läser på heltid, eller på halvtid eller långsammast möjligt (25% av studietakt).
    • Mikael : Alltså, om du fyller 20 år under 2020, då kan du göra ansökan under våren 2020 men påbörja läsa man du tidigast från 1 juli 2020 (såvida du ej sedan innan har läst 3 år på gymnasiets nationellt program).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Lukas, jag har i kommentaren frågat dig om vilken utbildning (program och inriktning) som du går på nu. Detta är viktigt. För att inte alla utbildningar ges på distans, utan endast några få; se utbud på Korrespondensgymnasiet. Det är konkurrens om platser på Korr-online (Korrespondensgymnasiet) och de utbildningar där ges "på prov" (tillfälligt tillstånd från Skolverket) - det är därför inte säkert att distans-gymnasiet kommer finnas i framtiden också... eller så kanske utökas den verksamheten; den är än så länge "på prov". Du kan söka till "korr" men det kan inte garanteras att du kommer in.
    Andra alternativ: folkhögskolornas allmänna kurser; kan ev. ges på distans. Från det året man fyller 18 år kan man bli antagen på en folkhögskola/allmän kurs. Det är på en allmän kurs som man läser mot Omdöme om grundläggande behörighet. Se gärna info på folkhogskola.nu/kurstyper/behorighetsgivande

    Förmåner för gymnasieelever
    Gymnasieelever har många förmåner, som man förlorar om man slutar på gymnasiet. Men det kanske man inte tänker på: gratis kurslitteratur, lunch på skolan och åkkort/busskort samt att man garanterat får plats på de kurser som ingår i din utbilnding/program-och-inriktning; plus att det finns (eller i alla fall bör finnas) tillgång till SYV, kurator och skolsköterska.

    Jag vill råda dig tänka länge och noga innan du hoppar av gymnasiet. Om det vore så bra att man kunde bara "byta till distans" och läsa det man behöver och garanterat få plats på kurserna och behålla alla förmåner... men så är det tyvärr inte.
    Högre studier än på Grundskolenivå är i Sverige inte obligatoriska och man är därför inte garanterad få plats på utbilndingar på gymnasienivå; man söker och kanske kommer in eller kanske inte... Från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år kan du söka till komvux. Vad komvux i din kommun (där du är folkbokförd) kan erbjuda att söka, vet vi inte; att du söker kurser betyder inte att du får plats på dem. Vissa kurser kan ges på distans... men har du provat läsa på distans? Det passar inte alla. Det krävs stor självdisciplin: du måste göra uppgifter och skicka in dem och hålla "dead-lines" och det finns inte alltid någon att fråga om hjälp när du behöver den. På gymnasieskolan kan du alltid gå fram till dina lärare och ställa en fråga... på distans så kanske du skickar mail och får vänta länge på svar... då läraren har många andra studerande också och inte alltid har tid att ägna åt just din fråga.

    Hur snabbt kan man läsa?
    Det beror på... mycket beror på din talang, studieteknik och på hur många timmar du har att lägga på - på studierna - varje vecka.
    Heltidsstudier (20 gymnasiala poäng per vecka) förutsätter studieinsats på 40 timmar/vecka.
    Om du ska jobba samtidigt som du studerar, hur många timmar kan du lägga på studier varje vecka?

    för att bli "högskolebehörig"
    du behöver få ut EXAMENSBEVIS
    Om det är ett yrkesbevis, alltså från ett yrkesprogram, måste du ha godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 - för grundläggande behörighet;
    får man exam.bevis från ett högskoleförberedande program, då är det obligatoriskt att ha godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6.
    Sedan är det också Särskild behörighet (vad som krävs för just den högskoleutbildning som du vill söka till)...

    Kika också på www.yhguiden.se
    yrkeshögskola kan ta in obehöriga.
    Det är inte alltid nödvändigt att ha fullständigt gymnasiekompetens för att kunna antas till en yrkeshögskoleutbildning.

    • :

      Jag har möjligheten att lägga 70 timmar eller mer på mina studier varje vecka, det beror på. Eftersom mitt jobb är i princip att jobba på en dator så skulle jag tycka att distans skulle passa bra för mig, jag har inga svårigheter med mina studier just nu och har aldrig haft det fast har massa frånvaro dessutom blev jag tillkallad flera gånger angående det.

    • Mikael : Du har rätt att fortsätta läsa på den utbildningen som du är antagen till - såvida du ej uteblir i en hel månad utan läkarintyg. Du blir av med studiebidraget från CSN pga skolk (vid 4 timmars olovlig frånvaro i månaden) men annars, så har du rätt att fortsätta läsa...