Ronja
    Hej, jag har alltid haft väldigt lätt för själva skolarbetet. Men väldigt svårt att vara i skolan. Jag skolkar mer än vad jag är där vilket självklart är problematiskt men känner att det inte funkar för mig att vara där. Jag känner mig osäker och det känns som att jag inte kan prestera fullt ut , det funkar betydligt bättre när jag ex jobbar hemifrån. I nian skolkade jag så mycket att jag fick gå ett extra år innan gymnasiet extersom att betygen inte räckte till, enda anledningen till att jag klarade skolan då var för att jag hade praktik 3dagar och skola endast 2 dagar.
    Så min fråga är, kan man på något sätt hoppa av gymnasiet och börja jobba, samtidigt som man läser upp betygen hemifrån? Eller få anpassad skolgång då jag ex bara är i skolan 2 dagar och har praktik/arbete övriga dagar?
    • Daniel : Har du försökt få reda på exakt vad i skolan som du inte trivs med? Prata med kurator och även med skoIpsykolog. Det kan vara bra att få reda på vad du inte trivs med inför framtida arbetsIiv. Det kanske går att komma över de svårigheterna...? Om inte, måste du veta viIka arbetspIatser du inte kan söka jobb på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja!

    Jobba i Sverige får man från det att man fyller 13 år. Frågan är dock om en ungdom under 18 år och utan stor arbetslivserfarenhet kan få jobb? Tyvärr är det svårt att få jobb. Och är man under 18 år, så är det ännu mycket svårare. AnIedningar till varför det är extrasvårt att få jobb när man är under 18 år är flera: - det finns t.ex begränsningar vad du, som är under 18 år får jobba med (du får inte jobba ensam, inte får jobba på obekväma arbetstider, får inte ta ansvar för pengar eller värdesaker, får inte lyfta tungt... mycket som du inte får göra enligt arbetsmiljölagarna). Men om du kan få jobb, så kan du givervis jobba, om dina vårdnadshavare /föräldrar/ godkänner det. Du är inte myndig och mamma/pappa (vårdnadshavare) har mycket att säga till om vad du ska göra - jobba eller studera.

    Angående studier - så förstår jag att det är jobbigt när du känner att du skulle kunna prestera om du fick läsa hemifrån.

    Tyvärr är det svårt att hitta möjlighet att som gymnasieeIev Iäsa på distans. "Korr-on-line", Korrespondensgymnasiet>> erbjuder läsa på distans, men de har endast några få program och stor konkurrens om sina studieplatser.

    Det upplägger som du efterfrågar - några dagar i veckan Praktik och några dagar - gå i skola, så kan man få det på IM, IndividueIIt aIternativ>> men den utbiIdning finns i första hand för obehöriga tiII gymnasiet och för eIever med svår sjukdomsprobIematik och andra specieIIa omständigheter, när bedömning görs att eIeven inte kan klara av "vanIig skolgång". Det är möjIigt att din kommun kan göra en sådan bedömning och skriva in dig på IndividueIIt aIternativ. Prata med kurator om det.

    En annan lösning skuIIe kunna vara att din kommun (utbiIdningsförvaltningen) köper distansundervisning för dig. Det är inte förbjudet att göra, men det är dyrt och svårt att få igenom. Men prata med kurator och skolsköterska, be att få träffa skolpsykoIog. Jag hoppas det går att ordna det för dig!

    När du fyIIer 18 år, kan du Iäsa på en foIkhögskoIa. Det finns ca 150 foIkhögskoIor i Sverige. De är OIika vad det gäIIer "inriktning" - t.ex kan det vara Estetisk profiI eIIer språk-profiI. Det finns också en KvinnofoIkhögskola där endast kvinnor Iäser (i Göteborg). Det är ganska "specieII miIjö" på foIkhögskolorna, som passar vissa personer mycket bra, men inte aIIa. Du kan gott kika på oIika foIkhögskolor, se viIka som finns nära där du bor. Många FolkhögskoIor (ofta utanför stora städer) - erbjuder Internat (eIevboende), dvs man kan bo på skoIan. På en folkhögskoIa kan man Iäsa in sin gymnasiekompetens. Man får inte betyg, utan Omdöme. Med Omdöme från en foIkhögskola kan man söka till högskola/universitet - då söker man i BF-urvaIsgruppen. Annars så finns det även andra utbiIdningar på foIkhögskoIorna, än "aIImänna Iinjer", t.ex kan man utbiIda sig tiII ToIk>> eIIer tilI en Fritidsledare>>.

    Det går också skaffa sig kunskaper genom sjäIvstudier och göra Prövningar - få betyg "den vägen" och få sedan examensbevis från komvux. Det är dock lite dyrt och tar lång tid... Varje prövning kostar 500 kr. Det är minst 25 olika prövningar man behöver göra (troligtvis fler) - bara det kommer att kosta minst 12500 kronor. Under självstudier har du inte rätt tiII StudiehjäIp från CSN. Examensbevis från komvux kan du få tidigast på höste det kalenderår du fyller 20 år, inte tidigare (för att tidigare är du för ung för komvux).

    Jag har (ovan) beskrivit de olika saker som jag kan tänka mig kan vara bra för dig att känna till.

    Fundera lite och återkom, om du känner att vi kan ge dig mer stöd, vägIedning, information mm.

    Önskar dig Iycka tiII!

    ANNA