Vilma

    Hej! Läser tredje året på samhällsprogrammet men har insett att jag läser fel program.. Har sedan i somras velat bli undersköterska och det är vad jag vill. Har även funderat på att läsa till sjuksköterska men vet inte om jag skulle trivas lika bra med det. Hur som helst så verkar det vara nästintill omöjligt att läsa till undersköterska efter gymnasiet. Detta har gjort att jag inte längre trivs i skolan. Har alltid strävat efter bra betyg men orkar inte bry mig längre. Mår verkligen inte bra för det känns så fel. Vill verkligen inte hoppa av gymnasiet men gör jag inte det så kommer jag aldrig att kunna bli undersköterska. Har sedan en ganska lång tid mått ganska dåligt och när jag jobbade på ett äldreboende i somras mådde jag bra. Jobbet fick mig att må bra och jag längtar tillbaka varje dag. Har läst om utbildningar till undersköterska på folkhögskola och undrar lite hur det fungerar? Är det värt att hoppa av skolan och börja läsa vård på komvux? Finns det undantag som gör att jag kan läsa på komvux nu eller måste jag vänta till jag fyller 20?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma!
     Det stämmer att komvux måste prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund";
     fullständig gymnasieutbildning diskvalificerar dig i så fall. Så, det blir svårt (och kanske t o m omöjligt) att komma in på en yrkesutbildning på komvux.
     Men alla får söka till komvux och så kanske du kan få  jobb som "obehörig undersköterska". Det är inte förbjudet för komvux att ge dig plats på en yrkesutbildning (från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år eller om du kan uppvisa studiebevis eller examensbevis, alltså bevis på att du har genomgått 3-årig utbildning på gymnasiet), även om du sedan innan har 3-årig gymnasial utbildning, men om det finns fler sökande än utbildningsplatser, måste urval göras. Och principen på komvux är "kortast tidigare utbildning" ger företräde; detta enligt vuxenutbildningsförordning (samma princip i alla kommuner). Tanken är då att en person som har gymnasial utbildning har andra alternativ, än hen som endast har grundskolekompetens, när ni båda vill läsa samma yrkesutbildning på komvux och det finns en plats kvar på utbildningen och ni två konkurrerar om den platsen.
    Dina andra alternativ är: fundera på att utbilda dig till sjuksköterska. Eller till ett annat yrke på eftergymnasial nivå, t.ex stödpedagog eller behandlingsassistent som man utbildar sig bl.a på en yrkeshögskola; se gärna lista på yh-utbildningar: yhguiden.se/resultat?stödpedagog
    På folkhögskolorna kan utbildningar till personlig assistent finnas och andra "liknande"-undersköterska utbildningar. Exempel på folkhögskoleutbildningar:
    Stockholms-lan/Birkagardens-folkhogskola/behandlingsassisterna-med-addiktologisk-inriktning
    folkhogskola.nu/Vasternorrlands-lan/Hola-folkhogskola/behandlingsassistent-distans
    folkhogskola.nu/Skane-lan/Sundsgardens-folkhogskola/assistentlinje
    folkhogskola.nu/Göteborgs-folkhogskola/stodassistentutbildning
    folkhogskola.nu/Dalarnas-lan/Malungs-folkhogskola/personlig-assistent
    folkhogskola.nu/Sodermanlands-lan/Asa-folkhogskola/Vårdbiträde-inr.Äldre-omsorg
    folkhogskola.nu/Malmo-folkhogskola/Kurser/2021vt/i-de-aldres-tjanst/Certifierad-äldreassistent

    Mina råd till dig
    Mitt förslag är att du söker utbildningar på folkhögskolorna, och samtidigt söker jobb som undersköterska eller vårdbiträde eller som personlig assistent. Om du får plats på en folkhögskola eller får jobb, kan du då sluta på gymnasiet och börja på den andra utbildningen eller börja jobba.
    Att hoppa av gymnasiet och inte göra någonting - inte ha ngn sysselsättning eller inkomst och bara vänta på att tiden går så att du från 1 juli det året du fyller 20 år ska kunna komma in på komvux. Det finns dessutom ingen garanti att bli antagen till undersköterskeutb. "bara för att" man är gammal nog och söker utbildningsplats. Det kan uppstå konkurrens om platser på utbildningen och då kommer de som endast har grundskolekompetens (alltså inte har några som helst betyg från gymnasiet) "före" dig (tyvärr).

    Sammanfattning
    Som regel kan man läsa på komvux från 1 juli det året man fyller 20 år. Är man yngre kan man börja på komvux om man redan har genomfört 3-årig gymnasial utbildning. Hoppar man av gymnasiet efter 2 år och inte är gammal nog, kommer komvux ge avslag på ansökan om utb.plats.
    I undantagsfall kan utbildningsförvaltningen köpa plats på komvux åt yngre sökande. Med den frågan vänd dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.
    På folkhögskolorna kan man, som regel, börja läsa från 18-års åldern, ibland även lite tidigare (om man fyller 18 år under den terminen när man börjar läsa på en folkhögskola). Folkhögskolornas gemensam webbplats är www.folkhogskola.nu