Hejsan123

    Hej, har börjat fundera på att hoppa av gymnasiet nu i åk 1. Går vård och omsorgsprogrammet lärling dessutom. Har börjat få väldigt mycket ångest vilket leder till att jag skolkar mycket osv. Och har även börjat skolka från min apl nu och har ångest över i princip allt. Och skolan bryr sig verkligen inte ett skit om en eller hur mår mår. Och kommer ändå inte kunna ta examen med tanke på mina betyg så vrf ska ja ens gå gymnasiet då. Hur ska jag göra om jag vill hoppa av. Orkar verkligen inte mer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    du är icke-myndig än, om du har uppgett rätt ålder i din profil. Som icke-myndig är du i mångt beroende av vad dina vårdnadshavare tycker. Du bör prata med dina vårdnadshavare. De bör kunna hjälpa dig på olika sätt. Du/ni kan kontakta många olika ställen där hjälp bör finnas: skolans kurator och sjuksköterska, vårdcentralen och andra inrättningar när där du bor, skolpsykologen (kontakten förmedlas av skolkuratorn och/eller av skolsköterskan men även rektor på din skola kan och bör hjälpa till, tycker jag). Rektorn är ytterst ansvarig. Men rektorn är inte läkare eller psykolog, så hen kan inte avgöra om du är kliniskt deprimerad och behöver medicinering och samtalskontakt med en psykolog - den kompetensen har oftast inte rektorn, men hen bör i så fall se till att du får träffa skolläkare och skolpsykologen.
    Du kanske redan har skolkat så mycket att du redan har förlorat studiehjälpen från CSN. I så fall kommer dina vårdnadshavare bli varse om din skolk - för att pengarna slutar komma på kontot (jag menar studiehjälpen från  CSN). Vårdnadshavare för en icke-myndig elev har rätt och bör hålla koll på elevens skolgång: frånvaro, betyg och allt annat kring skolan.
    Om du mår så pass dåligt att du behöver bli sjukskriven och få behandling - är det en situation. Om du valde fel program och skulle må mycket bättre av att gå ett annat program - är en annan situation. Och så kan det även finnas kombinationer när man har medelsvår eller lätt depression och så går man samtidigt fel utbildning, vilket inte gör saken bättre.
    Om man går en utbildning som man tycker är rolig, brukar man må bättre även om man har depression som grundproblemet. "Ungdomsdepression" finns som ett vedertaget begrepp. Nu är jag inte en läkare eller en psykolog och kan därför inte ställa diagnoser... Jag vill uppmana dig att kontakta dem som kan och bör hjälpa dig: kurator och skolsköterska på din skola kan du börja med. Eller så kan du börja med att boka tid för samtal med din klasslärare/mentor. Berätta för din klasslärare/mentor om hur du mår, varför du inte trivs på skolan och be om råd och hjälp. Om inte annat, så kommer hen se till att du snarast träffar kuratorn. Att bara skolka och sedan hoppa av gymnasiet löser ju inget i grunden. Kommer du att må bättre av att inte ha ngn sysselsättning och ingen inkomst? I skolan lär man sig i alla fall någonting, träffar folk och har struktur på sin tillvaro (tider att passa). Även om du inte uppnår kraven och ej får ut examensbevis, så lär du dig i alla fall någonting (förhoppningsvis) i skolan. Alla kunskaper och erfarenheter kan du ha nytta av senare i livet.
    Rent konkret - om du vill hoppa av gymnasiet (och göra vad??? i stället?...) så måste dina vårdnadshavare kontakta rektorn på din skola och "skriva av dig" från skolan. Sedan blir det vårdnadshavarnas ansvar som de också delar med din hemkommun - vad som kommer att hända med dig. Kommuner har KAA (kommunalt aktivitetsansvar) för ungdomar som inte går i skola och inte jobbar alt aktivt söker jobb (är inskrivna på Arbetsförmedlingen) upp till 20 år. Alltså fram till du fyller 20 år kommer KAA-ansvarig i din kommun kontakta dig och uppmana dig att söka jobb eller utbildningar.

    • Anna : Jag håller med SYV-Julias svar. Men jag vill bara förtydliga kring avhopp av icke-myndig elev; det finns en juridisk "punkt" här, nämligen i gymnasieförordningen 12 kapitel 4§ står det att en icke-myndig elev som vill hoppa av utbildningen måste visa att vårdnadshavare samtycker. Det är inte reglerat på vilket sätt som vårdnadshavare ska samtycka, då blir det upp till skolledningen (rektorn) att bestämma om det ska ske muntligt, skriftligt eller om skolan tar fram en speciell blankett som vårdnadshavare måste skriva under. Sedan är det också så att en gymnasieelev som uteblir från undervisningen i minst en månad utan att skolan vet varför (alltså eleven inte har visar sjukskrivningsintyg eller fått ledigt från rektorn) så måste gymnasieskola avskriva eleven. Som jag förstår det, krävs inte vårdnadshavarens samtycke i detta fallet, men det är rimligt att anta att skolan har långt innan en månad har gått redan har kontaktat vårdnadshavare, så de vet att eleven inte går i skolan.