Tilda, elev
    Hej. Jag har lust att hoppa av gymnasiet på grund av min psykiska hälsa, det har helt enkelt blitt för mycket och känner att jag inte kommer klara av detta.
    Jag går nu i åk 2 på naturbruksprogrammet med inriktning djurvård. (Är 17 år)
    Men har tappat intresse och motivation.
    Om jag nu hoppar av gymnasiet, vad händer?
    Kommer jag behöva börja jobba direkt?
    Har så svårt med min psykiska hälsa så har inte vart i skolan på flera veckor, vet inte hur jag ska kunna jobba.
    Kommer jag behöva jobba? Är det ett krav eller kan jag bara bo hemma ett tag?
    • Liselotte : Jag vill råda dig lägga in ansökan i gymnasieantagningen till ett nytt program till hösten 2023. Du förlorar inget på att göra det. Om du kommer in kan du alltid tacka nej till erbjuden studieplats. Du kan när du får antagningsbesked bestämma vad du gör, om du blir antagen till en ny gymnasieutbildning. Eftersom det inte finns några nackdelar i att göra en sådan ansökan, tycker jag du kan gott göra det. Frågan är i så fall VAD du ska söka till? :)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,
    jättetråkigt att läsa om att du mår dåligt. Har du kontakt med vården? Har du fått hjälp och behandling (i form av medicinering och/eller samtalskontakt)? Har du fått diagnos och sjukskrivningsintyg? Att ta hand om sin hälsa är jätteviktigt, det viktigaste, faktiskt. Vad säger dina vårdnadshavare?
    Du frågar om du måste börja jobba om du hoppar av gymnasiet? men jag undrar Har du något jobb eller vet du att du kan snabbt få ett jobb? Det är ingen som knackar på dörren med erbjudandet om ett jobb utan du måste själv aktivt söka jobb. Att få jobb när man är under 18 år är svårt. Är man under 18 år, har man inte körkort. Dessutom finns det strikta begränsningar om vad en person under 18 år får och inte får jobba med, vilka tider på dygnet hen får jobba mm. Många arbetsgivare tycker det är jobbigt att tänka på alla de begränsningar och väljer därför att inte anställa någon under 18 år. Så, att få ett jobb när man är under 18 år och inte har hunnit lära sig ngt yrke är svårt.
    Du frågar om du kan få bo hemma ett tag... och mitt svar är att fram tills du är 18år är det dina vårdnadshavare som har ansvar för dig. De bestämmer var du ska bo. De har också försörjningsansvar för dig. Dock kan de kräva att du gör "motprestationer", t.ex går i skola, aktivt söker jobb eller går på praktik.
    Jag tycker det är jätteviktigt att dina vårdnadshavare känner till hur du mår och vad som händer i ditt liv.
    Angående närvaro i skolan: om du utebliv från gymnasieskola i mer än en månad och inte kan uppvisa läkarintyg (sjukskrivning) eller ha en väldigt bra förklaring till varför du var borta i mer än en månad, så kommer du att bli "avskriven" från skolan, oavsett om du vill hoppa av eller inte. Om du redan ej visat dig på skolan i en månad, så kanske du redan är avskriven? Kolla upp det, är mitt råd. Om du inte orkar, be dina vårdnadshavare ta reda på om du idag är inskriven i skolan eller inte.
    Vad gör ungdomar i gymnasieåldern om de inte går på gymnasiet? Ett mindre antal lyckas få jobb. En del går på praktik. En del är sjukskrivna och får behandling och förbereder sig inför framtida studier eller jobbsökande. En del är inskrivna på Arbetsförmedlingen och där får hjälp att söka jobb; AF kan också hjälpa till med en praktikplats. Men en del blir tyvärr "hemmasittare" utan någon känd sysselsättning. Är man "hemmasittare" har man ingen inkomst. I bästa fall bedriver man i så fall självstudier.
    Du får jättgärna återkomma och berätta mer, t.ex vad säger dina vårdnadshavare? De vet väl att du inte går i skola och mår dåligt?
    Vilken hjälp får du av sjukvården? Vad säger din klasslärare/mentor, kurator på din skola och skolsköterska?
    Hör av dig!

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    jag läste din fråga och Julias svar. Jag håller med om att hälsan är det viktigaste. Jag håller också med om att du bör få reda på om du fortfarande är inskriven i din skola. Att få behandling och bli bättre är det viktigaste. Är man sjuk, kan man inte studera eller jobba. Du frågar om du måste jobba om du hoppar av gymnasiet, men om du är sjuk och mår så pass dåligt att du inte orkar studera, hur ska du orka få jobb och jobba? Du måste bli bättre först. Vi har på https://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp samlat ihop information om vad man kan göra i stället för att hoppa av gymnasiet. t.ex om du är sjukskriven, har läkarintyg, så kan du fortfarande få studiehjälp från CSN (ekonomiskt bidrag). Läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp och oavsett vad du beslutar dig för att göra, lycka till!

    Liselotte