Claudia
    Hej, just nu går jag på natur i ettan. Jag känner verkligen att det var ett misstag att börja på natur, eftersom jag inte hinner med allt och tycker att matten är väldigt svår. Jag vill byta till humanistiska linjen men allt är fullt och det är lite försent att byta nu. Så jag funderar på att gå om ettan. Så min fråga är om jag ändå ska gå om ettan, kan jag inte hoppa gymnasiet i ett år och sedan börja om igen på en annan linje??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,

    du har absolut rätt att söka om till åk1. Om du kommer in eller inte på Humanistiska programmet på någon av de skolorna där du vill gå, är det ju ingen som vet. Fram tills dess att du får besked ANTAGEN vilket du kan få tidigast till midsommar, kan inte du vara säker på att kunna få plats.

    Jag råder dig försöka hänga med och lära dig så mycket du kan, göra ditt bästa i skolan nu, under detta året.

    Sök om till nästa höst. Om du kommer in, vilket vi hoppas på, blir det mycket lättare att läsa nästa år, då du redan kommer att ha kunskaper i många kurser.

    Om du nu skulle "hoppa av", vad ska du göra under resten av läsåret? Dina föräldrar kommer sluta få ditt Studiebidrag på 1050 kr/månad och du inte längre har rätt att få gratis lunch på skolan. Vad tror du dina föräldrar säger om det? Att inte ha någon sysselsättning och ingen inkomst, är inte så bra, tycker i alla fall vi här på Fråga SYV.

    Det är mycket bättre att gå i skola, ha rätt till Studiebidraet, träffa andra elever, lära sig saker än att vara hemma utan någon sysselsättning och ingen inkomst.

    Om du däremot kan få jobb nu, och byta skola mot arbete, skulle jag svara att det är också ett bra alternativ - att skaffa sig arbetslivserfarenhet. Men det är mycket svårt att få jobb när man är under 18 år och inte har något yrke.

    Gymnasiet är frivilligt. Men i praktiken - Obligatorisk, för att det finns i princip inte några realistiska aternativ. Om du inte kan få jobb, kanske du kan gå på praktik. Men då får du ingen inkomst. Det är givetvis bättre att gå på praktik än att vara hemma utan någon sysselsättning, men du kommer inte få någon ersättning, och jag undrar om vad dina föräldrar kommer att säga om det? Du är inte myndig och dina föräldrar har mycket att säga till om vad du gör - om dina studier och annat som rör dig.

    Andra alternativ jag tänker på: byta till ett annat program, vilket som helst program där der finns plats och där de tar in dig nu. Sedan söker till till Humanistiska programmet till nästa år. Du kan fråga på alla de skolor som finns inom pendlingsavstånd - om någon kan ta in dig på ngt. annat program än NA och Teknik (det är lika tuff mtte på teknik som på NA).

    Jag råder dig prata med dina föräldrar. De känner dig väl och vill ditt bästa. De kommer ändå få veta om du skolkar eller hoppar av. Fram till den dagen du fyller 18 år, har föräldrarna /vårdnadshavare/ rätt att veta allt som rör dina studier.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig! Jag råder dig också läsa på den här sidan>> där vi beskriver vad som finns att göra i stället för att hoppa av gymnasiet.

    Om du trots mina råd hoppar av gymnasiet, och inte får ngt. jobb eller praktikplats, råder jag dig i så fall bedriva självstudier. I matte finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se och Mattecentrum.se driver Räknestugor i ca 30 städer /det är gratis att få hjälp via mattecentrum/.

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    ANNA