Elev

    Hej! Är 18 år och fyller 19 senare i år. Går tvåan på gymnasiet idag, eftersom jag fått gått om pga att jag vart sjuk. Funderar på att hoppa av gymnasiet för att läsa till gymnasieexamen via komvux. Går idag fordon & transport med inriktning transport. Har betyg sedan 1an i svenska 1, engelska 5, matte 1a, samhällskunskap 1a, samt fordons ämnena som jag inte kommer ihåg vad dem exakt hette men är på 400 poäng sammanlagt. Om jag nu vill läsa på komvux för att få gymnasieexamen vad behöver jag läsa för ämnen? Om man inte vill fortsätta med transport som inriktning.

    • Anna : Du har redan fått svar från Mikael men jag vill påtala de fördelar som gymnasieelever har & som komvux-studerande saknar- jag skriver därför ett nytt svar till dig. :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, jag vill först försäkra mig om att du är medveten om att du tidigast kan börja läsa på komvux från den 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år. Om du fyller 20 under 2023, då är det i så fall tidigast från 1 juli 2023 som du kan börja på komvux.
    Du gör planering mot examensbevis tillsammans med Syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I examensbevis från komvux ingår 2400 poäng. Kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå.
    Efter ändringen 1juli 2021 finns på komvux följande examina att läsa mot: två högskoleförberedande (natur-teknik eller samhälle-humaniora) och ett antal yrkesexamen (mot olika yrken). Mot vilka yrken man kan läsa är olika i olika kommuner.
    Det finns ett antal obligatoriska kurser som tvunget måste ingå med godkända betyg - det är bland annat:
    Svenska 1
    Engelska 5
    Matematik 1
    Gymnasie- eller Komvuxarbete
    och en av kurserna i ämnena Historia; Naturkunskap & Samhällskunskap.
    Annars beror kursinnehållet på vilken sort examen man läser mot.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas!
    på din nuvarande utbildning FT/Transport kan du ta flera olika sorters körkort (mer eller mindre gratis) vilket är en enorm fördel. Det kostar annars jättemycket att ta körkort (även om man lär sig köra bil "på egen hand" - med tanke på alla diverse obligatoriska avgifter ---). Så du vinner mycket på att ta körkort på gymnasiet. Men även helt bortsett från körkortsfrågan så finns det många fördelar för gymnasieelever som ej finns på komvux:
    _ rätt att läsa på heltid & läsa alla de kurser som krävs för att uppnå kraven för examensbevis
    - rätt till gratis lunch
    - gratis kurslitteratur och annan skolmaterial
    - rätt till busskort (åkkort) för att ta sig till skolan.

    Inget av det, ovan nämnda finns på komvux.