Olivia

    Jag går nu andra året på teknikprogrammet och dehär är ingenting för mig! Jag vill bli frisör och gå en frisörutbildning. Att gå om gymnasiet och börja frisörlinjen är mitt absolut sista val. Gör jag något dumt om jag hoppar av gymnasiet nu? Om det är möjligt skulle jag vilja gå en gratis frisörutbildning som kan göra mig till utbildad frisör och börja jobba inom frisörbranschen. Snälla hjälp!

    • Julia :

      Gratis utbildning till frisör finns i Sverige i första hand inom ungdomsgymnasiet. Se också info om utbildningsvägar på framtid.se/yrke/frisör - den säkraste vägen som inte bara är "gratis" men där du även får "viss försörjning för egen del" i form av studiehjälpen från CSN finns på gymnasiet.
      Att hitta komvux-utbildning till frisör är svårt. Och om du hoppar av gymnasiet är det tidigast från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år, som du skulle kunna börja läsa på komvux (man får vara yngre men bara om man då redan har genomfört 3-årig gymnasial utbildning). Men om du genomför 3-årig utbildning på t.ex teknikprogrammet och blir "allmänt sett" behörig till utbildningar på komvux, kommer din ansökan om yrkespaketet "frisör" på komvux "falla" pga du redan har gymnasial utbildning; du får med 99,99%-sannolikhet svar PLATSBRIST. Komvux är tvungen prioritera "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund".

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Den bästa (mest realistiska) är att du söker till inriktning Frisör på HV till nästa höst. Jag tror inte du hittar en gratis utbildning till frisör om du hoppar av gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • SYV-besökare :

      Jag håller med svaret från Milla SYV. Sök till år 1 till nästa höst men fortsätt nu läsa på din nuvarande utbildning. Om du kommer in på HV/frisör kan du sedan bestämma om du vill stanna på din nuvarande utbildning eller om du vill påbörja gymnasieutbildning till frisör;
      Tips! om du kommer ha många godkända betyg från år1 och 2 från din nuvarande utbildning, kanske ska du kunna klara av 3 årig gymnasial utbildning till frisör på 2 år; sök, om möjligt, i första hand till "Lärlingsupplägg" på frisörutbildningen. Frisör-lärling finns på ca 30 svenska gymnasieskolor: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Frisör/Lärling
      Det kan bli omöjligt att hitta en gratis utbildning till frisör; förutom att du måste betala för utbildningen måste du ju också helst ha ngn inkomst Under utbildningen... eller kan du klara dig utan inkomst? På gymnasiet får du studiehjälp från CSN, gratis åkkort och gratis lunch på skolan. Läser man som Lärling, har man rätt till ännu 1000kr extra i månaden (lärlingsersättning). Inga sådana förmåner finns t.ex på komvux. Att hitta frisör-utbildning på komvux är svårt; sedan om du hittar, är det absolut inte säkert att du kommer in på den + att du kan påbörja komvux-utb.tidigast från 1 juli det året du fyller 20 år. Så, stanna helst inom gymnasiet; byt i så fall utbildning INOM GYMNASIET. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Lycka till!