Robin
    Hej, det är så att jag funderar på att gå om ettan pga psykiska problem. Har en utredning på gång just nu och pallar verkligen inte av skolan. Min lärare har sagt att om jag pluggar riktigt mycket nu så tar jag mig igenom ettan men det känns inte riktigt värt det och det skulle kännas mycket bättre om jag kunde gå om och få en ny start. Det är inte så långt kvar av terminen men jag tycker att det känns konstigt att jag ska gå kvar tills skolavslutningen om jag ändå ska gå om och psykiskt så känns det som att jag verkligen skulle kunna behöva en lång paus från skolan och fokusera på mitt mående. Är det möjligt att jag kan typ hoppa av gymnasiet nu och sen gå samma linje utan att ansöka dit eller måste jag gå igenom samma process igen? Finns det några andra alternativ?
    • Anna : Nu har jag gett ett utökat svar till dig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Robin!

    Jag skickar ett kort svar nu så att du vet att ett svar är på gång, kommer snart. Jag kommer i mitt svar till dig beskriva några olika alternativ som du har.

    Vi hörs mycket snart igen!
    Anna
    Hej igen!

    Det är jättetråkigt att du inte är helt frisk just nu. Det jag kan göra för att försöka hjälpa dig är att beskriva alla de olika alternativen som du har, men jag måste direkt påtala att det är viktigt att samråda med dina föräldrar (vårdnadshavare) och med läkare/psykolog/kurator.

    Jag tycker att det där med att "hoppa av " gymnasiet är det sämsta av dina alternativ. Det finns flera andra alternativ som jag tycker är bättre för dig:
    1. vara sjukskriven under resten av terminen (fördelen med det alternativet är att du behåller rätten till Studiebidrag från CSN samt att du får i lugn och ro - utan att uppföljningsansvariga från kommunen börjar "dra i dig" - ägna dig åt att bli bättre);

    2. byta till IM, individuellt alternativ där du kan kombinera deltidsstudier med praktik eller t o m gå på "Helpraktik", vara på en eller flera arbetsplatser under resten av terminen (fördelen med det är att du behåller rätten till Studiebidrag från CSN + får bekanta dig med arbetslivet, kan få se och känna på hur det är på en arbetsplats "på riktigt", alltså; kan också vara roligt att komma hemifrån och träffa lite folk utan att behöva prestera i form av betyg mm.); Se info på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    3. hänga med i skolan nu under resten av terminen men prata med lärarna om att du inte kommer att anstränga dig för att du orkar inte det just nu (fördelen med det är att du behåller ditt Studiebidrag från CSN och att du har "något att göra" och genom att delta på lektionerna kommer ändå ta åt dig en del kunskaper, som "sipprar in omedveten" när du befinner dig i klassrummet).

    Det är de 3 alternativen (ovan) som jag tycker är bättre än att bara "hoppa av skolan". Ang. vara sjukskriven, så kan man vara sjukskriven på deltid (t.ex. på halvtid eller på 25% eller 75%) - det är upp till läkare eller psykolog att bestämma hur mycket du orkar delta i "någon aktivitet" som är studier, praktik eller söka jobb-aktivitet.

    På tal om "söka jobb- aktivitet" så kan du också - i fall du hoppar av skolan - gå och skriva in dig på Arbetsförmedlingen. Aktiviteter via AF är på heltid, som kommer att kräva att du deltar i mötena, söka-jobb kurser mm. Om din avsikt är att ändå fortsätta studera efter sommaren, då är det inte så meningsfullt att skriva in sig på AF, kanske. Du har rätt att skriva in dig på AF i fall du slutar gå i skola ("hoppar av"). Du får vara sjukskriven under tiden du är inskriven på AF (måste kunna uppvisa Läkarintyget). I fall "risken finns" att du inte återvänder till studier efter sommaren, kan det vara bra att skriva in sig på AF, då du efter 100 dagar efter inskrivningen kommer att få tillgång till ganska mycket hjälp från AF: hjälp med att ordna praktik och söka-jobb aktiviteter. Jag vill också nämna yrkesintroduktionsanställning men där är det du själv (eller dina föräldrar) som måste hitta en arbetsgivare som vill anställa dig. Under 1 år får arbetsgivaren bidrag från AF och du får jobba max 85% och måste ha studier eller handledning på de resterande 15% av heltid. Du kan fråga din läkare eller psykolog om detta skulle vara ett bra alternativ för dig. Det kan dock vara svårt att hitta en arbetsgivare. Jag tror inte det är ett realistiskt alternativ för dig men tänkte att jag kan nämna det i alla fall.

    Studier efter sommaren, som är en viktig fråga... Här är det jätteviktigt att veta vad läkare eller psykolog tycker om dina möjligheter på det området. I fall du blir sjukskriven på heltid, kan du inte studera (officiellt i alla fall). Sedan förekommer det fall då elever som är sjukskrivna på heltid, ändå gå i skola på deltid (för att de själva vill det och deras vårdnadshavare går med på det). Vill man läsa på deltid, är det Individuellt alternativ som är bäst anpassat till det.

    Ang. få plats i åk1 nästa år: ta kontakt med Antagningskansliet i ditt län. Om du inte vet hur du hittar rätt kansli, se på http://www.antagningskanslier.se/; skriv in län eller kommun och tryck på SÖK, så får du fram kontaktuppgifter. Du kan både söka på "ett vanligt sätt", genom att konkurrera med dina betyg från åk9, upprepa hela processen från förra året och be att få en "reserverad plats p g a sjukdom". Det är olika policy som olika antagningskanslier tillämpar. De vill troligtvis se läkarintyg och även prata med dina vårdnadshavare. Du kan också få svar att ingen plats kan reserveras, utan det är bara "söka på ett vanligt sätt" som gäller.

    Du förlorar inget på att göra ansökan till åk1 nästa år. Så gör det nu, snarast. För att göra ansökan behöver du hjälp av Antagningskansliet eller SYV - t.ex. på din gamla grundskola.

    Att gå prata med kurator på skolan är en mycket bra idé, tycker jag. Kurator är rätt person att diskutera med i den situationen som du befinner dig i just nu.

    Du får hemskt gärna återkomma i fall ngt. i mitt svar är oklart eller om du kommer på fler frågor. Vi finns här för att försöka hjälpa dig!

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna