Frida
    Hej jag undrar om man kan hoppa av gymnasiet eller ta ett ledigt år, jag är så jävla skoltrött ursäkta språket men jag är så jävla skoltrött. jag har så mycket att tänka på, jag behöver egentligen plugga till prov men jag har inte ens någon ork till de. de är verkligen jätte jobbigt att bli väckt på morgonen för att veta att de är en helvetes dag i skolan som väntas, de känns verkligen som någon ska knivhugga mig i magen när som helst. Jag trivs inte alls i skolan just nu. Jag har massa saker som jag egentligen pluggar till, jag tar fram saker som jag ska plugga med de tar inte ens 5 minuter innan jag kastar bort de för att jag har absolut ingen ork till nått, de första jag gör när jag kommer hem de är att stänga in mig i mitt rum och sitta framför datorn tills jag somnar. jag tycker de är lika bra att hoppa av eller ta ett ledigt år (om de finns möjligheter) innan betygen sjunker ner i bott och måste gå om allt sen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Frida, jättetråkigt att du inte trivs i skolan och känner dig mycket trött!
    Jag ser att du är 17 år och om detta stämmer, är du inte myndig och det är dina föräldrar som har ansvar för dig. Du kan inte utan deras samtycke hoppa av skolan.
    Jag råder dig prata med dina föräldrar och även med kurator på skolan och/eller skolsköterska eller med skolpsykolog. Du kanske är lite utbränd eller har någon annan hälsoproblem. Det kan hjälpa om du blir sjukskriven under en period, kanske.
    Angående "ta ledigt ett år" så finns det inte någon rättighet att få behålla platsen, men du kan prata med rektor på ditt program och be att få "platsgaranti" på utbildningen i fall du återkommer om ett år.
    Jag tycker så klart att det är bättre att studera än inte studera. Om du kunde få jobb nu, skulle du kunna jobba ett tag och se sen om du vill gå tillbaka till skolan. Hoppar du av gymnasiet, har du ingen inkomst för att studiebidrag kan du inte ha när du inte studerar.
    Jag vill inte skrämma dig eller göra dig ännu mer ledsen, men jag måste redovisa fakta/regler för dig.
    Kanske är det bättre att byta till Individuellt alternativ på IM i så fall och kombinera studier med praktik- På Individuellt alternativ kan man även gå på helpraktik. Det är ett bättre alternativ än att vara hemma på heltid. Under praktiken kan du testa på att vara på olika arbetsplatser och så behåller du studiebidrag.
    Läs om Individuellt alternativ på www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    Det är med hjälp av kurator eller rektor som man kan byta till IM.

    Vänligen
    Mikael SYV