Matilda
    Jag är 16 år och har gått Realgymnasiet med inriktning Stylist i 3 månader ungefär. Jag har haft psykiska problem i snart 1 år och klarar inte av stressen som kommer med denna linje och jag vill hoppa av. Vad kan jag göra istället för gymnasiet? Kan jag börja jobba?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Matilda,
    i Sverige är det tillåtet att börja jobba när man fyller 13 år.
    Det är dock svårt att få arbete när man är under 18 år och saknar yrkesutbildning.

    Arbetsförmedlingen har sedan några månader en ny satsning - Yrkesintroduktionsanställning, där arbetsgivare får kompensation när en ung person utan arbetslivserfarenhet anställs. Jag tror att ålder på de anställda måste vara mellan 15 och 21 år för att arbetsgivare skulle kunna få de bidraget. Det är dock du själv /eller dina föräldrar/ som måste hitta arbetsgivaren som vill anställa dig. Villkor är att du på minst 15% studerar eller får handledning och jobbar max 85 %.

    Ett annat alternativ är att du går över till Introduktionsprogrammen /t.ex. Individuellt alternativ - där du kan kombinera studier med praktik eller till och med gå på helpraktik under en period/.

    För folkhögskola & komvux är du för ung. Folkhögskolorna tar in från 18 år och komvux från 20 år.

    Ännu ett alternativ är att du - i fall du är och har varit sjukskriven under en betydande del av läsåret, går om ett år - och kanske på ett annat program. Om du försöker gå läsa på deltid nu resten av året /om du t.ex. kan bli sjukskriven på deltid/ och söker samtidigt till nästa års antagning till åk1 igen.
    Vilken stad bor du i & vilket gymnasieprogram skulle passa dig bäst? Jag kan ge tips på gymnasieskolor som erbjuder de programmen/inriktningar till nästa år.

    Undrar också om du har kontakt med sjuksköterska & kurator på din skola? Har de några förslag på vad du kan göra om du inte orkar gå i skola på heltid på den utbildningen där du är antagen?
    Stress - är det pga det är för många elever i klassen, för stökigt? eller pga läxorna är för svåra?

    Din kommun kan ha speciella lösningar - t.ex. erbjuda deltidsstudier på något "Lärcentra" /på distans eller på plats/. Det finns olika projekt och olika lösningar i olika kommuner. För att få veta vad som finns & få vara med - går man oftast via kurator på sin skola. Du kan leta på din kommuns hemsida efter information om Lärcentra /flexibla studier för ungdomar/. Det är inte säkert det står på hemsidan, men kanske... I alla fall är det värt att pröva.
    Som sagt, kurator och sjuksköterska samt skolpsykolog borde veta vad som finns i kommunen & kunna hänvisa dig och t o m rent handgripligt hjälpa dig att komma in på en utbildning som passar in på din situation & hälsotillstånd.
    Önskar dig det bästa & hoppas innerligt att en bra lösning kommer till stånd inom mycket kort!
    Liselotte SYV
    Liselotte