Fanny
    Hej! jag är en tjej på 16 år som började i 1an på gymnasiet för en månad sedan. Jag har enda sen 9an haft problem psykiskt, mådde bra under sommarlovet och var jätte pepp att äntligen börja gymnasiet. Men nu klarar jag inte av att gå till skolan! Har 0 självförtroende och har mycket som pågår i mitt liv just nu. Om jag väljer att hoppa av gymnasiet, vad har jag för alternativ förutom att börja jobba? Finns det någon gymnasie skola man kan läsa på distans(hemma) eller som kanske inte är lite intensiv som den vanliga? Kan jag ens få jobb utan gymnasiebehörighet? tacksam för svar.
    • Milla : Det är svårt att få jobb utan gymnasiebehörighet. Du kan söka jobb både via personliga kontakter och med hjälp av arbetsförmedlingens platsbank - gå in på www.ams.se och skicka några ansökningar till de tjänster som inte kräver gymnasial utbildning - det är i första hand inom städ/lokalvård (men här krävs det ofta B-körkort), som tidningsbud (kan krävas att man har fyllt 18 år för att det är nattarbete), som diskare på cafe/restaurang och när du fyller 18 år även som servitris (man måste vara 18 år för att få lov att hantera pengar), som butiksbiträde med att packa upp varor (men ej i kassan, där är det också krav på att man är 18 år gammal).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny,
    det är väldigt tråkigt att läsa om att du inte mår bra och funderar på att hoppa av skolan.

    Jag vill hjälpa dig allt jag kan och kommer här nere presentera några alternativ, som jag tycker kan vara av intresse för dig:

    den här gymnasieskola erbjuder distansutbildningar i fyra olika program, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium.

    Ett annat alternativ för dig skulle kunna vara Individuellt alternativ inom IM /Introduktionsprogrammen/, info om det alternativet finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ.
    Bry dig inte om att text där börjar med "Inte behörig?" för att även om du är behörig och redan började på ett Nationellt program, kan du byta till Individ.alternativ - där du kan kombinera studier med praktik och t o m under en period ha "Hel praktik". Fördelen är att du är inskriven på gymnasiet, har rätt till Studiehjälp från CSN och gratis skollunch och resor till/från praktikplatsen och har rätt till hjälp från kurator, speciallärare, klasslärare/mentor samt rektor på det programmet, där du är inskriven.
    IM /introduktionsprogrammen/ har mer resurser än andra gymnasieprogram: har oftast egen kurator, det är få elever i klassen och man har ofta två klasslärare/mentorer per klass (det varierar mellan olika skolor men inte ovanligt att en lärare har ansvar för t.ex. 8 till 10 elever "bara" - vilket är mycket färre än i en vanlig gymnasieklass). För att byta till Individuellt alternativ råder jag dig /eller din vårdnadshavare/ ta kontakt med Rektor på IM på den kommunala skolan. Du kan även "gå" via kurator på din skola, som i sin tur kan ta de rätta kontakterna.

    Alternativet: jobba - här är det bra för dig att veta att det finns ett nytt stöd som heter INTRODUKTIONSANSTÄLLNING men du måste själv hitta en arbetsgivare som är intresserad att anställa dig. Arbetsgivaren får ersättning från Arbetsförmedlingen. Villkoret är att du på minst 15% studerar eller får handledning och jobbar högst 85% av heltid.

    Fundera lite över det som jag har skrivit här, titta in på länkarna. Prata med dina vårdnadshavare /du är inte myndig och dina vårdnadshavarens samtycke behövs/. Undrar också om du har kontakt med kurator på skolan? Det är en bra idé gå prata med kurator, som har tystnadsplikt och kommer inte att föra det vidare.

    Önskar dig allt väl & stort Lycka till!
    Hör gärna av dig igen, berätta hur det går. Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Anna SYV
    • : Hej! Jag har samma plan. Problemet är att jag bor i Göteborg och jag har ingen möjlighet att kunna åka ner till Kalmar.. Finns det något i Göteborg som erbjuder distanslektioner?
    • Milla : Den enda gymnasieskola som erbjuder undervisning på distans är Korr-on line i Torsås. De har vissa obligatoriska träffar, men för det mesta är det undervisning på distans. Elever från hela Sverige söker dit för det finns inte någon annan skola att söka till - om man vill läsa gymnasial utbildning på distans.