Evita
    Jag har läst två år på förskollärarprogrammet men hoppade av programmet då jag tyckte att det var för svårt och vill läsa till barnskötare istället...kan jag komma in på en barnskötare linje även fast jag har högre utbildning som inte är färdig

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! du får gärna söka till komvux och till folkhögskolorna, där det kan finnas relevanta utbildningar för dig som vill jobba inom förskola. Dock är det mycket osäkert om du kommer komma in... pga du kommer troligtvis anses som "för högt utbildad".
    Du kan också kika på yrkeshögskoleutbildningar till Specialistbarnskötare: det är utbildningar på eftergymnasial nivå men som är kortare och mer praktiska än högskoleutbildningar.

    Du kan också söka jobb på förskolorna som barnskötare eller som "obehörig förskollärare". När det är brist på legitimerade förskollärare, kan man få jobb även utan legitimation och utan förskollärarexamen, men man kan inte ge några garantier på att få jobb.

    Mvh
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare