LOOP

    Hej! Jag har gått termin 1 på juristprogrammet i Göteborg. Jag gick även termin 2 men hoppade av när vi påbörjade med sista kursen. Alltså avbrott från hela programmet. Jag läste lite om man har gått ett program tidigare men gjort ett studieavbrott och ska ansöka till den igen, så kan man inte ansöka eller så är det svårare att komma in. Som sagt jag har gått på Göteborgs universitet juristprogram och gjorde ett avbrott 12 maj 2023, men jag vill ansöka till Lunds universitet juristprogram våren 2024, Vet du om detta är möjligt för mig eller blir det någon konsekvens för mig? Jag har merit 21,20 och tidigare antagningspoäng från våren 2023 på Lunds juristprogram låg det på 21,15. Jag är bara orolig att det inte finns någon chans för mig att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror inte det är ett hinder för dig att komma in i samma program, om du tidigare läst på "samma program". Men nu jobbar jag inte med administration kring antagning till utbildningar på Lunds universitet... Du får gärna fråga Antagning.se och/eller antagningsgruppen på Lunds universitet. Det jag vet om administration kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar är att det inte tas hänsyn till dina högskolestudier (eftersom du söker till programmet på Grundnivå där tidigare högskolestudier ej krävs). Du har, så vitt jag vet, exakt samma chans att komma in som om du inte gått på juristprogrammet förut.

    Studie- och yrkesvägledare