William
    Hej,

    Jag har nu under hösten blivit antagen till en utbildningen på Stockholmsuniversitet dock är jag inte så jätte nöjd. Kan man liksom läsa denna utbildning under en termin/år för att sedan hoppa av för att söka till andra studier inom andra skolor. Med hjälp av högskoleprovet eller höjande betyg från gymnasiet. Är det ett klokt val eller är det bättre att tacka nej till skolan och ta ett sabbatsår (ett självständigt pluggår inför högskoleprovet)?

    Tack på förhand/
    William

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej William!

    Om du kom på en utbildning som du är säker på att du inte vill eller kan gå - då är det bra att tacka Nej, men om du kanske kan tänka dig gå den utbildning - då kan du börja och se sen hur det går... kanske kommer du på att det ändå är OK, och du vill fortsätta.

    När du går på en utbildning , är det inte förbjudet att söka andra utbildningar. Och skulle du komma in på en annan utbildning, kan du byta - sluta på den "gamla" utbildningen och påbörja en ny. Många gör så.

    Men skulle det bli så att du tyvärr inte kommer in på någon ny utbildning, och samtidigt nu tackar Nej - då kanske du blir utan någon utbildningsplats, över huvudet taget. Det finns ju ingen garanti på att du kommer in på någon annan utbildning, eller på att du ens kommer in på samma utb som du har plats på nu - nästa gång. Antagningsgräns kan bli högre nästa gång.

    Jag vet inte hur starkt du känner att du inte vill läsa på den utb där du är antagen. Du kan börja och se sen... och hoppa av om du inte trivs. Å andra sidan är det inte bra att uppta en plats som någon annan vill ha, som står i reserv och drömmer om att få möjlighet att komma in.

    Hälsningar

    Mikael SYV