Fanny
    Är gravid och kommer hoppa av skolan efter sommarlovet. (ska gå ut 7an).
    Undrar mest hur man kan göra sen. Kommer åtminstone missa hela 8an. Har en kompis som läser upp sina grundskole betyg på folkhögskolan, funkar det? Vet egentligen ingenting och vill bara veta vad man har för alternativ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny!

    det finns olika alternativ att läsa in grundskola:

    1. Sofia Distans - se information på den här sidan.

    2. Bedriva självstudier och när du har kunskaper göra Prövningar. För att läsa Matematik rekommenderar vi www.matteboken.se och Räknestugorna som Mattecentrum driver. Det är gratis att få hjälp i en räknestuga.

    3. Folkhögskola kan man läsa från när man är 18 år men din kommun kan kanske köpa plats till dig på en folkhögskola. Det blir upp till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.

    4. Komvux = kommunal vuxenutbildning, där man läser från 1 juli det året som man fyller 20 år men Utbildningsförvaltningen kan eventuellt ordna plats för dig på Komvux (som undantag) och då kanske du skulle kunna läsa på Kvällskurser eller på flexkurser i de grundskoleämnena. På komvux läser man i den kommunen där man är folkbokförd.

    De viktigaste ämnena är svenska (eller svenska som andraspråk), engelska och matematik. Det är dem som du i första hand bör läsa (om du inte läser alla grundskolekurser).

    5. kanske kan din grundskola hjälpa med hemundervisning (i alla fall i svenska, engelska och matematik) för dig under de kommande två åren.

    Jag har nu nämnt alla de olika alternativen som kan vara aktuella i din situation (i alla fall alla dem som jag känner till). Om du får vetskap om något annat alternativ (utöver dem som jag nämner i detta svar till dig nu) - var god hör av dig och berätta för oss. Vi vill lära oss mer för att kunna hjälpa fler!

    Bästa hälsningar

    Julia Syv