Alexandra
    Hej

    Jag läser nu fysik 1a och religon 1 på komvux. Jag har nu insett att jag inte behöver fysik 1 till den utbildingen jag ska läsa på universitetet. Jag tyckte därför att det är onödigt att läsa den kursen, sen har jag svårt med matten generellt. Kommer detta påverka mitt csn negativt alltså bli skyldig pengar? Jag ska fortsätta läsa religon 1 och även samhällskunskap 2 direkt efter.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Kursen Fysik 1a är på 150 p. och Religion 1 på 50 p.
    Alltså är fysikkursen 3 gånger så stor som kursen i religion.
    Samhällskunskap 2 är en kurs á 100poäng.
    *********
    CSN beräknar rätten till studiemedel utifrån din studievolym, alltså hur många poäng per vecka du läser. Studie på lägre studietakt än 50% ger inte rätt till studiemedel. Om du hoppar av en så stor kurs som fysik 1a, måste du i så fall läsa religion 1 på fem veckor för att det ska bli halvtidsstudier.
    Kursen samhällskunskap 2 måste du läsa på 10 veckor för att det ska bli halvtidsstudier och du ska ha rätt till halva studiemedel.
    Du får gärna läsa om reglerna kring studiemedel på CSN´s hemsida och du kan också kontakta personal på CSN och diskutera just din situation.

    • Alexandra : Kursen samhällskunskap 2 är på 5 veckor men jag kommer läsa en annan kurs direkt efter som är på 5 veckor. Kommer det att ordna sig med tanke på att jag "tar igen" de 5 extra veckorna jag skulle läst från sahällskunskap 2 på den nya kursen som är internationell ekonomi?
    • Julia : Om du läser Samhällskunskap 2 på 5 veckor, läser du den kursen på heltid och har under de veckorna rätt att ha studiemedel för heltidsstudier (om du, för övrigt, uppfyller villkor för studiemedel - vilket du får "ta" med personal på CSN, som just jobbar med den frågan och fattar beslut om studiemedel).
    • Julia : Oavsett vad någon annan säger, så blir det CSNs beslut som kommer att gälla. Därför är det bäst för dig att få svar direkt från personal på CSN. Som sagt, jag kan skriva upp de "allmänna reglerna", t.ex att studier på mindre än halvtid ger inte rätt till studiemedel och det är 10 gymnasiala poäng per vecka som = halvtidsstudier och 20 gymnasiala poäng = heltidsstudier. Jag kan även upplysa om att CSN räknar i "hela veckor", och avrundar neråt, alltså om man läser på 99.99% av studietakt så blir det för CSN som att man läser på 75% och om man läser på 74.99% av studietakt, blir det för CSN som om man läser på 50%. Sedan är det viktigt hur din skola rapporterar dina studier till CSN och om du gör avbrott är det viktigt vilket datum som avbrott blir registrerat.