Emelie

    Hej, Har satt mig i en konstig sits. Pluggar just nu på en gymnasiekurs via Komvux. En kurs som behövdes för att komma in på min tänkta framtida utbildning. Dock har jag nu hittat en ännu bättre utbildning som jag hellre söker. Med andra ord så behöver jag inte plugga kursen jag går nu för att komma in och funderade på att hoppa av kursen. Men vad händer då? Jag jobbar heltid och har fått CSN bidrag nu när fribeloppet är slopat. Kommer läraren sätta F på mig i kursen eller kommer jag bara strykas? Jag är rädd för att det då drar ner mitt snittbetyg? Och kommer CSN kräva tillbaka mig på några pengar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!
    du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på alla dem.
    Vad kommer läraren att sätta för betyg eller inget betyg om du hoppar av kursen? - Fråga läraren om det. Läraren sätter ett betyg om det finns Underlag för betygssättningen. Ofta finns det underlaget om den studerande läst minst halva kursen, men det är ingen sådan "absolut regel" utan kan variera från kurs till kurs och olika lärare kan också ibland ha olika åsikter om betygsunderlaget finns eller inte.
    Vad händer om du får F eller inget betyg i en kurs som du inte behöver ha betyg i - i förhållande till ditt meritvärde? - Svar: ingenting alls. Oavsett om du får F eller inget betyg, så påverkas inte ditt meritvärde.
    Kommer du ha "problem" med CSN som beslutar om studiemedel? - Svar: så länge du bedriver studierna har du rätt att behålla studiemedel (alltså för de veckorna som du studerade). Nästa gång du ansöker om studiemedel kommer CSN titta på dina tidigare studieresultat för den tiden du senast fick studiemedel. Om du inte får godkända betyg för de kurser som du fick studiemedel för, riskerar du få avslag från CSN. Kanske går det att lösa på så sätt att du frivilligt betalar tillbaka de pengarna du fick under studierna  - fråga CSN om det. Tanken med studiemedel är att man ska uppnå godkända betyg under tiden man läser med studiemedel.