Erik
    Hej! Jag går andra året på media-estet programmet i Västerås. Jag trivs på skolan, men jag har en fråga som jag inte riktigt lyckats hitta ett svar på någonstans då ingen kanske riktigt finner sig i min situation.
    Jag undrar om det går att hoppa av vissa kurser som man känner att man inte riktigt har behov utav att läsa. Det är nämligen så att jag har jobb utanför skolan där jag tjänar c.a 100,000:- /år. Jag lägger ned mycket tid på mitt arbete och känner att de ämnen som jag anser lite "onödiga" för mig att läsa tar upp allt för mycket tid som jag egentligen kan spendera på att jobba med det jag gör utanför skolan och utveckla det ännu mer.
    Går det på något sätt att hoppa av en kurs eller strunta i att läsa den och fortfarande få godkänt betyg i ämnen, alltså inte F eller streck.
    Behovet att komma in på högskolan och läsa mig vidare efter mina studier är inget som intresserar mig i nuläget, då jag vill fortsätta med det jag nu gör utanför skolan.

    Tacksam för svar!

    /Erik

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, det är läraren som sätter betyg på dina kunskaper. Har du kunskaper för att klara godkänt i kurser, kan du göra prövning på Prövningsenheten eller fråga om din skola kan ordna prövningar åt dig. Det är kanonbra att du har jobb men det är bäst att ha gymnasieexamen i alla fall. Fram tills du fyller 18 år är det dina vårdnadshavare som bestämmer om du får hoppa av studier. Jag skall fundera lite och samrådet med kollegorna. Återkommer imorgon kväll. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej igen, återkommer till dig med ett längre svar: du är 17 år och kan inte själv bestämma att hoppa av kurserna, det är dina vårdnadshavare som bestämmer. När du fyller 18 år, kan du själv fatta beslut om att hoppa av gymnasiet. Det är inte så smart, dock - för att utan utbildning är det svårt att komma långt i arbetslivet. Du skriver att några kurser känns "onödiga" men det handlar väldigt mycket om att lÄRA SIG HUR MAN LÄR SIG också, minst lika mycket som om just specifika kunskaper.
    Du har 45 år kvar fram till pensionen och på den tiden kommer du att behöva lära dig många olika nya saker och för det behövs det en viss GRUND - både kunskaper om ämnena och kunskaper om dig själv, om hur du skall göra för att lära dig på bästa sättet: det tränar man upp under gymnasietiden också, är tanken.
    Råder dig att försöka få gymnasieexamen. Kraven finns här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    och upplägget kanske du kan förhandla så att du "sträcker ut" dina studier under 2,5 år framöver - och tar examen ett år senare än din klass: om du inte hinner jobba och studera på heltid.

    Med vänlig hälsning, Mikael Syv