Smilla

    Läser en fristående kurs på universitetet, 15hp. Fick nyligen instruktioner till min kommande tenta (vi har bara en), och vet redan nu att jag inte kommer kunna göra den. Min fråga är ifall det då är bäst att helt enkelt hoppa av kursen, eller ifall det går att "kugga" tentan? Jag är osäker på vad de olika alternativen får för konsekvenser. Jag får csnbidrag men tar inget lån, kommer jag bli återbetalningsskyldig eller inte kunna söka csn nästa år med något av alternativen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, om du hoppar av kursen har du från det datumet som avhopp blir registrerat inte rätt till studiemedel (jag förstår det som så att du läser endast den kursen och inga andra kurser,.. alltså du får studiemedel för just den kursen). Om du fortsätter läsa hela kursen har du rätt att behålla pengarna från CSN, även om du får F (icke-godkänt betyg), eller "U" som står för Underkänt.
    När du ansöker om studiemedel nästa gång tittar CSN på dina betyg för den föregående tiden som du fick studiemedel för. Om du inte kan uppvisa godkänt studieresultat, kommer CSN ge avslag på din ansökan om studiemedel. Du blir då tvungen att läsa utan studiemedel och uppnå tillräckligt antal godkända poäng för att återigen kunna få studiemedel.
    Du får också gärna läsa information på www.csn.se eller kontakta de som jobbar på CSN. FRåGA SYV beviljar inte CSN. Vi läser info på CSN´s hemsida och tolkar den info efter bästa förmåga. Du får själv gärna läsa info på CSN´s hemsida och om du är osäker på hur den ska tolkas, fråga gärna de som beslutar om studiemedel, alltså de som jobbar på CSN.