student
    Hej!
    Jag har snart klarat av mitt första år på ämneslärarutbildningen, och när jag började på utbildningen kändes allt helt rätt. Just nu är jag ute på en VFU-period, men har börjat känna mer och mer för varje dag som gått att jag är osäker på om jag valt rätt utbildning. Jag gillar ämnena jag har och att arbeta med ungdomar, men det känns som att jag haft en annan bild av läraryrket än det jag får se nu, och det känns inte som att det passar mig. Så jag har börjat fundera på att hoppa av studierna och verkligen klura ut vad jag vill göra istället. Jag är helt säker på att jag vill studera, men kanske ekonomprogrammet istället. Jag är dock rädd för att göra min familj besviken, och jag har ingen plan B om jag får för mig att hoppa av heller, mer än eventuellt andra studier om jag kommer fram till vad som känns rätt, men vet inte när jag tidigast kan ansöka till nytt program. Om jag får för mig att hoppa av, är det bäst att vänta ut de sista veckorna på praktiken och göra klart alla inlämningar eller borde jag göra det direkt när jag kommer fram till att jag vill hoppa av? Tänker främst vad som blir bäst med CSN, eftersom att jag inte vill få problem med det i framtiden. Om jag vill plugga till något annat: när är isåfall tidigast jag kan anmäla mig till en ny utbildning? Är det först i höst om utbildningen startar till våren?
    Tacksam för all hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    Tråkigt att du inte riktigt trivs på utbildningen och känner att du kanske valde fel utbildning. Men så blir det så ibland. Det är långt ifrån alla som kommer in på utbildningar som tar examen, utan de studerande hoppar av - av olika anledningar.
    Om du inte sökt någon högskoleutbildning med start augusti-september 2022, så kanske du fortfarande kan göra det - vad gäller högskola-universitet så brukar ett antal utbildningar öppna för SEN ANMÄLAN. Tänker du på ekonomiprogram så behöver du ha godkända betyg i matematik 3 och i samhällskunskap 1b (det brukar anses som särskild behörighet till ekonomiprogram).
    Men det finns även andra former av eftergymnasiala utbildningar - bl.a Yrkeshögskoleutbildningar och många av dem kan man fortfarande söka till - varje yrkeshögskoleutbildning bestämmer själv vilken ansökningsperiod de ska ha (när den ska förläggas) och så kan det också finnas utbildningar med "restplatser" - så kika gärna på www.yhguiden.se
    Nedan sätter jag in länkar till några yrkeshögskoleutbildningar som du gärna får titta på:
    näringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens-sthlm-distans - ansökan stänger 31 maj 2022;
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/congress-conference-and-meeting-professional - och sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik -ansökan stänger 22 maj 2022;
    affarshogskolan/b2b-saljare - öppen för sen anmälan;
    ihm-business-school/account-manager-digital-solutions - ansökan stänger 6 juni 2022;
    yrkesakademin/affarsutvecklare-besoksnaring - ansökan stänger 15 maj 2022;

    Frågan om CSN och när det är "läge" att hoppa av utbildningen...
    Så länge du bedriver studierna, har du rätt att behålla utbetalningar från CSN men nästa gång du söker studiemedel, kommer CSN göra prövning av studieresultat och du behöver uppnå ganska hög % av godkända betyg under tiden du läste med studiemedel för att att inte få avslag på din ansökan om studiemedel. Helst ska du få godkända betyg i alla kurser du läste under tiden du fick studiemedel. Av den anledningen och även pga det är i många sammanhang bra att ha fler godkända högskolepoäng (t.ex ser det bra ut i CV) råder jag dig att fundera över möjlighet att slutföra alla påbörjade kurser och försöka få godkända betyg i alla kurser du har påbörjat.
    Om du inte har ett jobb som "väntar på dig" (vilket man kan ha om man är tjänstledig från sin anställning) och inte har någon utbildning du snabbt kan hoppa in i, så det även av den anledningen bättre att läsa klart de kurser som du har påbörjat. Under alla utbildningar lär man sig någonting som man senare i livet kan ha nytta av.
    Ännu en fördel att slutföra påbörjade kurserna är att du kan i så fall ändra dig och stanna på din utbildning och fortsätta läsa till hösten (om det skulle bli så att du ej får något jobb eller kommer in på en annan utbildning). Med 3-årig högskoleutbildning (motsvarande 180hp) kan man få jobb som t.ex Arbetsförmedlare, Studiestödsutredare eller Utredare på FK (vid anställning brukar arbetsgivare kräva minst 180 godkända högskolepoäng, helst inom "samhällsvetenskapligt eller juridiskt område" men anställer också ofta med "vilken högskoleutbildning som helst".
    Och ännu en fördel i att ha fler avslutade med godkända betyg högskolekurser är att det är mycket möjligt att du kan ta några av dem in i en generell kandidatexamen (om du läser mot examen genom fristående kurser eller om det i ditt nya högskoleprogram kommer en "valfri termin" ingå).
    Nackdelen med att fortsätta läsa en utbildning som du egentligen inte vill gå är att du "förbrukar studiemedelsveckorna" och antal är begränsat till max 12 terminer (på eftergymnasial nivå). Men även efter det här året har du fortfarande 10 terminer kvar att "ta av" vad gäller studiemedelsveckorna.

    Sammanfattning
    Mitt råd till dig är att du söker många olika utbildningar (inom yrkeshögskola kan du söka väldigt många och inom högskola: de som öppnar för SEN ANMÄLAN) och att du söker jobb samtidigt (både sommarjobb och fasta anställningar) men att du samtidigt fortsätter läsa på ditt program och försöker få så många godkända betyg som möjligt och att du fortsätter läsa på ditt program fram tills att du kommer in på en annan utbildning eller får en anställning.